Бързо покачващите се цени на доставките на стоки по целия свят може да ударят джоба ви по-рано, отколкото си мислите - от тази чаша кафе, която пиете всяка сутрин, до играчките, които се каните да купите на децата си, пише Bloomberg.
Транспортирането на 40-футов стоманен контейнер с товар по море от Шанхай до Ротердам сега струва рекордните 10 522 долара, което е с цели 547% повече от сезонната средна стойност през последните пет години, сочат данни на Drewry Shipping. Предвид факта, че над 80% от цялата търговия със стоки се реализира по море, скокът на транспортните разходи заплашва да повиши цените на всичко - от играчките, мебелите и автомобилните части до кафето и захарта. Това задълбочава опасенията на световните пазари, които вече се подготвят за ускоряване на инфлацията
„За 40 години в търговията на дребно с играчки никога не съм срещал толкова трудни условия от гледна точка на ценообразуването“, казва в интервю за Bloomberg Гари Грант, основател и изпълнителен председател на британския магазин за играчки The Entertainer. Той е спрял да внася гигантски плюшени мечки от Китай, защото цената им на дребно би трябвало да се удвои, за да покрие по-високите транспортни разходи. „Ще има ли това влияние върху цените на дребно? Моят отговор трябва да бъде да“, посочва той.
Съвкупност от фактори - нарастващо търсене, недостиг на контейнери, наситени пристанища и твърде малко кораби и пристанищни работници - допринесоха за свиването на транспортния капацитет по всеки товарен маршрут. Последните огнища на Covid в азиатски износни центрове като Китай влошиха нещата. Проблемът е най-изострен при по-дълги разстояния, което прави транспорта от Шанхай до Ротердам с 67% по-скъп, отколкото например до западното крайбрежие на САЩ.
Често отхвърляни като оказващи незначително влияние върху инфлацията, тъй като представляват малка част от общите разходи, нарастващите транспортни разходи сега принуждават някои икономисти да им обърнат малко повече внимание. Въпреки че все още се разглеждат като относително незначителен фактор, 205% увеличение на разходите за контейнерни превози през последната година може да повиши цените на производителите от еврозоната с цели 2%, изчисляват анализатори от HSBC Holdings Plc.
На ниво търговия на дребно компаниите са изправени пред три възможности за избор: да спрат търговията, да повишат цените или да поемат разходите, за да ги предадат по-късно, като на практика и трите варианта означават по-скъпи стоки, обяснява Жорди Еспин, мениджър "Стратегически отношения" в European Shippers’ Council - базирана в Брюксел търговска група, която представлява около 100 хил. търговци на дребно, търговци на едро и производители. „Тези разходи вече се прехвърлят на потребителите“, пояснява той.
Цените за клиентите се покачват и по други начини. Така например в Европа почти е спрял вносът на аншоа от Перу, тъй като заради по-високите транспортни разходи не е конкурентен в сравнение с местното предлагане, посочва Еспин. Освен това европейските производители на маслини вече не могат да си позволят да изнасят за САЩ, допълва той. Междувременно задръстванията по пристанища и разходите за корабоплаване вредят на транспорта на кафе на зърна от сорта арабика, предпочитан от Starbucks, и зърна от робуста, използвани за приготвяне на разтворимо кафе, които се доставят предимно от Азия.
Малцина наблюдатели от бранша очакват цените на контейнерните превози да спаднат значително скоро.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай