Държавата вероятно ще даде жп поръчка за 200 млн. лв. на фирми на Ковачки

Държавата вероятно ще даде жп поръчка за 200 млн. лв. на фирми на Ковачки
Публикация   08:20     02 Юни, 2020 /     Калина Горанова, Капитал   /     831

КЗК и ВАС върнаха обединението му в търга и въпреки по-високата цена то почти сигурно ще ремонтира линията София - Волуяк

   В следващите двайсетина дни Национална компания "Железопътна инфраструктура" трябва да вземе решение дали да подпише два договора на обща стойност около 250 млн. лв. без ДДС със свързани с Христо Ковачки компании. Става въпрос за строителството и сигнализацията на "коловозно развитие на Централна гара София и жп участък Централна гара София - Волуяк".

   Проектите са по Механизма за свързана Европа. Ковачки вече спечели търга за системите за сигнализацията на София - Волуяк през "Атоменергоремонт" като част от консорциум е "ИРТМС КА Волуяк". Предложената цена беше 48 млн. лв. без ДДС, или точно колкото беше и прогнозната стойност на проекта. Договорът обаче не е подписан все още, тъй като сигнализацията е зависима от търга за строителството, който в момента е на финалната права.

  Той е с индикативна стойност 170 млн. лв. без ДДС, като първоначално за изпълнител НКЖИ избра испанско-полското обединения Comsa - Trakcja с предложена цена 189.9 млн. лв. без ДДС и комплексна оценка 94.74 точки. След няколко пируета по обжалването на процедурата в Комисията за защита на конкуренцията и във Върховния административен съд, станало запазена марка, кандидатът, свързан с Ковачки - "ЗГОП България", без изненада успя да се върне в надпреварата. При отварянето на ценовото му предложение, състояло се на 24 април, е станало ясно, че предложената цена от кандидата, свързан с Ковачки, е с 10 млн. лв. по-висока от избрания първи - 199.8 млн. лв. без ДДC.

   Въпреки това обаче от НКЖИ неофициално коментираха пред "Капитал", че техническата оферта на въпросния кандидат "ЗГOΠ Бългapия" е по-добра, тъй като консорциумът бил предложил по-добро време за прекъсване на движението например. Така той по всяка вероятност ще е класираният на първо място изпълнител, ако няма грешки в ценовата оферта. Или Ковачки има голям шанс да получи и двата търга.

   Единственото, което може да спре НКЖИ от подписването на договорите, е липсата на средства, тъй като офертата е над индикативната, като и без това НКЖИ трябва да осигури минимум 45-50 млн. лв. дофинансиране на проекта, като предстоят разговори с Министерството на финансите. Тоест пътищата са два: или свързаните с Христо Ковачки компании ще получат два договора за жп строителство и сигнализация за близо 250 млн. лв., или търгът ще бъде прекратен, тъй като ще бъде финансово необезпечен.

          Къде е скрит Ковачки

   През последните няколко години Христо Ковачки през свързани компании, демонстрира интерес към жп търговете, без да участва пряко, като това разказаха няколко източника на "Капитал".

   В обединението "ЗГОП Бългapия" участват "Тодини България" OOД и "Стопанско дружество ЗГОП" AД. Управител на "Тодини България" е Камелия Таскова. Преди около 10 години регионален сайт съобщава за нея, че е зам.-председател на местната структура на партия ЛИДЕР, а през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е Кремен Георгиев, който допреди половин година беше изпълнителен директор на "Топлофикация - София" и е смятан за доверен човек на Ковачки. Сега Таскова управлява и един от търговците на ток от групата на Ковачки - "Хидро пауър ютилитис".

   "Тодини България" е регистрирана на ул. "Леге" 5, ет. 2. На същия адрес е регистрирана и СА.И.Е. - компания, участваща в обединението "Интоса ЕПВ" - кандидат за лот 1 на жп отсечката Елин Пелин - Костенец, отпаднал на ниво обжалване във ВАС. Собственик на СА.И.Е. е Петър Доганджийски, който е и в борда на директорите на ТЕЦ "Бобов дол". Преди негов съдружник в компанията е Емил Аргиров, който преди пет години беше водач на листата за общински съветници в София на Български демократичен център (преди това партията на Ковачки ЛИДЕР).

   С друго обединение - "Интоса ЕПК" - кандидатствало за лот 3 на жп отсечката Елин Пелин - Костенец, вместо СА.И.Е. участваше "Енергоинвест инженеринг" - собственост на свързаната с Ковачки "Топлофикация - Враца".



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha