На 24.03.2020 г. в официалната страница на Община Русе бе публикувано прессъобщение, в което се казва, че към всяка детска ясла е създадена онлайн платформа, в която педагозите от детските ясли организират занимания за децата по различните образователни направления /социален свят, фина моторика, физическо развитие, говорни занимания, ключови представи/.
От текста става ясно, че още от 16-ти март, Общината е създала организация за реализиране на дистанционна педагогическа работа с децата, посещаващи детските ясли. Спуснати са указания към директорите на яслите да се работи по вече предоставен материал от детската ясла с цел утвърждаване. Включени са и свободни занимания с децата, което се изразява в слушане на музика, песнички, стихчета, театър за слушане, приказки и други.
Експертите от Община Русе би трябвало да са запознати, че основната форма на педагогическо взаимодействие в най-ранна детска възраст, се осъществява чрез игра и по никакъв начин чрез електронни устройства. В подкрепа на гореизложеното можем да предоставим редица научни изследвания, които по категоричен начин доказват, че работата с електронни устройства пречи на когнетивното развитие на подрастващите. Точно поради това, законодателят в чл.56 на ЗПУО изрично е извел, че предучилищното образование се осъществява от детските градини.
Освен това, в Наредба 26 за устройството и дейността на детските ясли и детските кухни и здравните изисквания към тях, ясно е разписано, че става въпрос за възпитание, а не за обучение. А именно: Чл. 16/1/ В детските ясли се осигуряват условия за нормално физическо и психично развитие и възпитание на децата чрез: т.3 организиране и провеждане на дейности, свързани с физическо и психично укрепване на децата. Ясно е, че всекидневното взиране в електронни устройства, по никакъв начин не кореспондира с т. 3.
Към днешна дата, прессъобщението е премахнато от страницата на Община Русе. Това означава ли, че такова електронно обучение не се осъществява в детските ясли /за деца до 3 години/?
Факт е, че повечето коментари за обучението в електронна среда в яслите са силно негативни. Всеки специалист в сферата на образованието е наясно, че в периода от 0 месеца до 3 години децата преминават през така наречения Сензомоторен стадий, в който се научават да координират визуалната и тактилна информация със своите моторни умения. В този период настъпват най-динамичните промени и се усвояват най-много нови умения. От чисто рефлексните си реакции, подрастващите постепенно придобиват все повече знания и от рефлекси те преминават към съзнателни, целенасочени действия.
Децата научават, че предметите продължават своето съществуване дори и когато те не ги виждат, че действията имат своите последствия, научават се да използват механизмът на ''проба и грешка'', да имитират другите и по този начин, с всеки изминал ден, научават все повече и повече за света. Всичко това се осъществява посредством пряко, а не дистанционно общуване с децата, и в никакъв случай чрез използване на аритметично-логически устройства, които в тази възраст са вредни за здравето им.
Насърчаваме идеята педагозите в детските ясли да помагат на родителите, като им предоставят интересни материали за занимания на децата, но не и да извършват електронно обучение, каквото прессъобщение бе публикувано в сайта на Община Русе. Вместо това, ако общините искат да оправдаят заплатите на педагозите, когато отпуските им свършат, могат да им делегират други дейности като служители към общинско звено и медицински специалисти.
Остава отворен и въпросът, защо вместо в яслите, не се въведоха програми „Заедно ще се справим – игри и забавление у дома“ по примера на Бургас, Варна и София, където кметовете със свои заповеди разписаха условията за дистанционна форма на обучение в градините и на родителите вече се изпращат материали, които децата да оцветяват, рисуват и т.н.
Общинското ръководство на ПП ГЕРБ не само изразява тази своя позиция, а и очаква отговор от кмета Пенчо Милков относно така създалата се ситуация.
Вярваме, че заедно ще работим конструктивно в интерес на всички граждани на Русе.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай