Четвъртък, 23 Май 2024

Шефовете на БДЖ се сменят, но схемите за точене на БДЖ се модернизират и остават

Шефовете на БДЖ се сменят, но схемите за точене на БДЖ се модернизират и остават
Публикация   15:58     21 Окт, 2019 /     akcent.bg   /     1644

Поредните обществени поръчки за ремонт на локомотиви намирисват на подготвяни за един конкретен изпълнител със съмнителен потенциал

   Снимка: Off News

  Темата за ремонтите и по-скоро схемите за ремонти на локомотиви в БДЖ са от доста време. Миналата година на пресконференция в столицата се показа обществена поръчка за 4 млн. лева, спечелена от ЖП. Тракция ЕООД, като 80 на сто от дейностите БДЖ сама трябваше да извърши. След обществения отзвук и проверка на редица институции това не се случи.
  Сега обаче като че ли се прави нещо подобно и пак е за сметка на държавната компания, но най-вече за
 сметка на българския данъкоплатец.

   Отново обществени поръчки, отново ремонти на локовотиви, отново ЖП Тракция печели. Само че изведнъж лъснаха два локомотива със стикери за извършен подемен ремонт в Депо Горна Оряховица.   Дни преди описаните в обществената поръчка машини да влязат в халето на БДЖ, стопанисвано от известно време незнайно как от ЖП Тракция, след като е изтекъл договорът за наем.
  И странно, и не до там странно е, че отново в приличащите на нова схема поръчки стои същата тази фирма- ЖП Тракция. Всеки един, който е посещавал ремонтната база на въпросната фирма /нещо, в което лично съм се уверил/, трудно ще допусне, че там може да се случат очакваните ремонти от възложителя.

   Дали и този път няма да се окаже, че ЖП Транция е по-скоро касичка, която усвоява средства от дейности, които БДЖ извършва и още по-чудно е, след като може сама да ги извършва, защо ги възлага и как така тези поръчки се печелят само и най-вече от една единствена фирма.

   Колкото до други участници в търгове или поръчки на държавните железници- те ими се отказват поради явната невъзможност да бъдат изпълнени, или се поставят условия, при които да не могат да участват.

  Ето и питането до транспортния министър по горещата тема за ремонтите на локомотиви в БДЖ, което очаква отговор, който да снеме съмненията за поредното точене да държавната компания, която гълта милиони от държавния бюджет под една или друга форма.

  

                                                                                                   До г-н Росен ЖЕЛЯЗКОВ

                                  Министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията

                                                                                                До г-н Халил ЛЕТИФОВ

    Председател на Комисията по транспорт, информационните технологии и съобщенията н НС

                              

                                                                      ПИТАНЕ

                                --------------    www. Aксent.bg     info@akcent.bg,

              Във връзка с разходването на средства и обявяване на обществени поръчки относно ремонта на локомотиви на БДЖ „Пътнически превози”

    2   БДЖ ПП ЕООД сключва договор за наем на Хале 2 на локомотивно депо Подуене с ЖП Тракция ЕООД. Договорът с номер  №112 на 26.05.2016 е двугодишен и е без възможност за подновяване. Договорът предоставя, без търг и конкурс, на частната фирма оборудвано ремонтно хале, с РЗП над 1300м2 на цена от едва 2лв./м2.

След изтичане на срока на договора, след многократно заявяван интерес от други частни фирми, БДЖ ПП организират търг за отдаване на имота под наем през м. юни 2018г. На търга с тайно наддаване участват 6 ЮЛ, от които едва 3 развиват дейност, свързана с ремонт на локомотиви. Класираните на първите 2 места фирми са без дейност и след спечелването на търга, отказват сключването на договор. Търгът се прекратява и дотогавашният наемател – ЖП Тракция ЕООД – остава в имота като нелегален ползвател. По този начин, БДЖ ПП се е лишило, само за година и половина, най-малко от 100 000 лева приходи (каквато е разликата между наемната цена и цената предложена по време на умишлено проваления търг от страна на локомотивния завод от Русе).

Въпросът ми е: на какво основание ЖП Тракция продължава да бъде ползвател на имота и защо БДЖ ПП отказва да реализира многократно по-високи приходи от наема на технологичната база.

   2   БДЖ ПП ЕООД сключва 2бр. договори за подемен ремонт на 13 електрически локомотива Шкода с ЖП Тракция ЕООД. В чл. 6 на договорите е записано, че мястото на извършване на ремонтите е сградата на БДЖ ПП от предходния ми въпрос, а именно Хале 2 на локомотивно депо Подуене.

Въпросът ми е: Не е ли това поредната схема за източване на държавната железница? Защо, след като в изискванията на обществената поръчка е записано, че изпълнителите трябва да извършват ремонтите, единствено на тяхна територия, БДЖ ПП допуска собствените му локомотиви да се ремонтират в собствените му сгради, със собствените му съоръжения от фирма, която ползва имота без основание и без проведен търг или конкурс.

        3.   В тази връзка, стои въпросът с техническата компетентност и материалната състоятелност на изпълнителя на 13-те ремонта. Изглежда че, по добре познатата схема, отново локомотиви на БДЖ ще се ремонтират в сгради на БДЖ, със съоръженията на БДЖ и…. от самите БДЖ.

Въпросът ми е: искана ли е технологична помощ от страна на ЖП Тракция ЕООД от БДЖ за изпълнение на 13-те подемни ремонта? БДЖ ПП ще предостави ли технологична помощ и ще бъде ли подизпълнител в ремонтите на собствените си локомотиви, в собственото си депо? Ще бъде ли използван държавен ресурс при ремонта на локомотивите?

      И преди, и сега, става въпрос за публичен финансов ресурс, който определено не е предвидено да се харчи целесъобразно.

       Явно хората на ръководни постово в БДЖ се сменят, но съмненията за схеми за източване на държавната компания остават.

 

 

  

                                                                                            

Тагове : БДЖ , схеми ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha