Събота, 12 Октомври 2024

Най-скъпата компания света: „Епъл“ вече струва 1 трилион долара

Най-скъпата компания света: „Епъл“ вече струва 1 трилион долара
Публикация   09 Март, 2019   /     akcent.bg   /     382

   Apple записа исторически успех като стана първата американска компания с пазарна капитализация над 1 трилион долара. Освен това в момента тя е и единствената компания в света, която има толкова голяма стойност. Но според нейният изпълнителен директор Тим Кук това не е от чак толкова голямо значение.

   Историята на Apple започва съвсем не на шега на 1-ви април 1976 г. Съоснователи на компанията са Стив Джобс и Стив Возняк. Според първоначалните планове трябва да има и трети съосновател - Роналд Уейн. Той обаче напуска още преди Apple да е официално регистрирана и взима само 800 долара за акциите си в нея.

          Apple следва класическия път на ИТ гигантите и първият офис на компанията е гаражът на родителите на Джобс. Возняк поема разработката на компютрите на Apple, докато Джобс се заема предимно с бизнес дейността.

   Третият служител на Apple е Майк Маркула, който е и ангел-инвеститор и дава на компанията 250 000 долара. С негова помощ през 1977 г. компанията е официално регистрирана и започва сериозна дейност. Година по-късно вече има реален офис, служители и производствена линия за компютъра Apple II.

   Постепенно компанията се развива и Джобс се убеждава, че бъдещето е в компютрите с графичен интерфейс, а не просто редове с код. Първият такъв модел е Lisa, който излиза на пазара през 1983 г., но е твърде скъп, няма много софтуер за него и в крайна сметка има слаби продажби.

   Джобс не се отказва и започва работа по Apple Macintosh. През тези години Apple си има други изпълнителни директори, а Джобс работи по продуктите на компанията. Още тогава не липсват споровете и проблемите заради пословично тежкия характер на Джобс.

   През 1984 г., компанията навлиза в мейнстрийма с активна рекламна кампания, която се казва "1984" и плаща 1.5 млн. долара за една реклама на Macintosh по време на Super Bowl.

   През това време Apple и Microsoft работят заедно за софтуера на първия Macintosh. След като се оказва, че и Microsoft работи по свой графичен интерфейс (Windows), приятелството между двете компании се разпада.

   Проблемите за Apple се увеличават, но не и продажбите. Джобс се опитва да отстрани тогавашния изпълнителен директор Джон Скъли, когото сам е довел в Apple, но и с когото сега има много търкания. Бордът на директорите на Apple обаче взима страната на Скъли и Джобс е отстранен от всякакви ръководни функции.

   Ядосан, Джобс напуска Apple напълно и основава NeXT. Скоро след него напуска и Возняк, който смята, че Apple е поела по грешен път. Скъли поема пълен контрол над Apple и макар първоначално всичко да върви добре, постепенно старите проблеми отново се завръщат - много пазари, много продукти, малко продажби.

   Apple не успява да пребори доминацията на IBM, а положението става още по-тежко с нарастващата популярност на Windows, който се предлага за много по-евтини компютри, но не и за моделите на Apple. През 1993 г. Скъли е отстранен и заменен с Майкъл Спиндлър. Той също не успява да възроди Apple, като не успява и да я продаде на IBM, Sun MicroSystems и Philips.

    През 1996 г. и той е сменен с Джил Амелио. Той не успява да намери решение на проблемите на Apple, но има друга смела идея. Решава да купи NeXT на Джобс и така през 1997 г. го връща в компанията. Джобс не губи време и през юли убеждава борда на директорите да го назначи временно за изпълнителен директор.

   Джобс въвежда серия промени, включително и в маркетинг дейността на Apple. Така се ражда популярната поредица реклами "Мисли различно". Джобс бързо сдобрява Microsoft и Apple, като дори издейства инвестиция от 150 млн. долара от Microsoft.

   След това той съсредоточава усилията си върху компютрите Macitonsh, които прекръства просто на Mac. Взима най-доброто от NeXT, като операционната система, и го съчетава с най-доброто от Apple.

   Паралелно с това започва да мисли и за още по-смели продукти. Така през 2001 г. се появява първият iPod. Преносимият дигитален плейър става световен хит. Джобс вижда потенциала на преносимите устройства и фокусира усилията си върху тях.

   През 2007 г. представя и първия iPhone. Устройството е посрещнато с надсмешка от големите имена в бранша. Никой от тях не вижда смисъл в устройство без бутони или клавиатура. iPhone обаче става хит и днес е основната причина Apple да достигне митичната граница от 1 трилион долара.

   През 2011 г. Тим Кук поема ръководството на Apple от Джобс, който се оттегля заради заболяване. Кук е лично избран от Джобс, като в продължение на години е неговата дясна ръка в компанията. Кук е и близък семеен приятел на Джобс, който го учи на всичко необходимо един ден да поеме контрола над компанията.

   И до днес Кук се опитва да спазва едно от основните изисквания на Джобс - да не го копира, а да мисли самостоятелно. Въпреки това Кук постоянно напомня за визията на Джобс и я следва неизменно.

    Кук прави това и в писмо до служителите на Apple, в което им благодари за постигнатия успех. "Днес Apple отбеляза значителен успех", пише Кук. "Имаме много за какво да се гордеем с постижението, но това не е най-важното мерило за нашия успех. Финансовите постъпления са просто резултат от иновациите на Apple, това че поставяме нашите продукти и клиенти на първо място и винаги се придържаме към ценностите си", пише Кук.

   "Вие, нашият екип, сте това, което прави Apple страхотна и нашият успех се дължи на вашата усърдна работа, посвещение и страст. За мен е смиряващо и голяма чест да правите това и е привилегията на живота ми да работя заедно с вас. Искам да ви благодаря с цялото си сърце за всичките часове до късно, допълнителни пътувания и всички път, когато отказвате да приемете нещо по-малко от отличното, когато работим заедно", допълва Кук.

   Той благодари и на партньорите и на клиентите на компанията. След това напомня на всички, че Джобс е "основал Apple с вярата, че човешката реактивност може да реши и най-големите проблеми и хората, които са достатъчно луди да мислят, че могат да променят света, са тези, които го променят".

    "В днешния свят нашата мисия е по-важна от всякога. Нашите продукти не просто създават моменти на изненада и удоволствие. Те дават власт на хората да обогатят както своя живот, така и живота на хората около тях. Точно както Стив винаги е правил в такива моменти, ние всички трябва да гледаме напред в бляскавото бъдеще на Apple и страхотната работа, която ще свършим заедно", завършва Кук.

Тагове : Епъл ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha