„При ранни резервации могат да се спестят до 50% от това, което бихме заплатили, ако изберем в последния момент. Прагматичният подход е да помислим отсега за летните си почивки, за да се възползваме от всички предимства на това планиране”, напомни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в Новините на TV+.
Важно е, обаче да се уверим, че става дума за реална отстъпка заради ранното записване, а не за компромис с качеството. „Когато анализираме с какъв процент отстъпка закупуваме дадения туристически пакет, трябва да имаме предвид реалната цена. Защото, когато Ви примамят с много ниска цена, това по-скоро клони към заблуждаване. Но, когато имате възможност реално да се уверите, че стаята в нормални условия струва например 150 лв. на вечер, а при запазване четири месеца преди сезона, ще я вземете за 80 лв., това вече е нещо реално и си заслужава човек за обърне внимание на такава оферта”, коментира Маргаритов.
Един от недостатъците на ранното резервиране, е че невинаги можем да знаем кога ще имаме възможност да ползваме отпуск и при анулиране ще заплатим неустойки. „Но хората, които работят на постоянни трудови договори, имат график за отпуските през годината, биха могли да изберат още отсега мястото и времето, в което да почиват, защото – освен спестяването на пари, това им дава предимството в спокойна атмосфера да съпоставят повече различни оферти и да се спрат на най-подходящото за тях. Особено семействата с малки деца или хората със специални потребности могат много по-внимателно да анализират инфраструктурата на съответното място за настаняване и да се ориентират доколко са налице условията за нормално изкарване на почивката”, обърна внимание председателят на КЗП.
Има вероятност при отказ на резервацията потребителят да дължи цялата сума. Но това е информация, която трябва да е предоставена на клиента преди той да купи пакета.
Сред предимствата на ранните резервации е това, че при тях не се изисква всичко да се плаща напред. „Възможно е и в последната минута да попаднете на нещо изключително изгодно, например защото някой с ранно записване е анулирал своята резервация в последния момент, но тогава обикновено се изисква 100% авансово плащане. Докато при ранните записвания обикновено се заплаща аванс от порядъка на 20-30% и ако впоследствие решите да не пътувате, в някои случаи това капаро може да бъде използвано като неустойка за провалената резервация”, каза Маргаритов. Той допълни, че съществува и хипотеза, в която при промяна на плановете и благоприятно стечение на обстоятелствата същият туроператор да предложи нещо по-изгодно.
Председателят на КЗП подчерта, че в договорните отношения между потребителите и търговците е важно да има симетрия в правата и задълженията и на двете страни. „Ако ще платите капаро и впоследствие то ще бъде използвано като неустойка за това, че не сте отишли, трябва да бъде предвидено насрещно задължение за търговеца, ако по причини, които се дължат на него, той да Ви дължи същата такава сума за несъстоялата се по негова вина почивка”, обясни още Маргаритов.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай