Публичност на договора между Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД за изграждането на 134 км от магистрала "Хемус" и достъп до рамковите споразумения, които държавната компания има с частни строителни фирми за извършване на ремонти и поддръжка на пътната мрежа. За това настояват от БСП пред Министерството на регионалното развитие, което е принципал и на пътната агенция, и на "Автомагистрали" ЕАД.
Причината - в самия край на 2018 г. първо правителството отпусна 1,3 млрд лв. от държавния бюджет за проектиране и изграждане на аутобана, а след това АПИ възложи работата на държавната компания. За целта бе използват текст от Закона за обществените поръчки, който гласи, че в определени случаи държавата може да избягва провеждането на обществена процедура за избор на изпълнител на даден обект, ако изпълнителят и възложителят са под общ контрол. Агенцията по обществените поръчки обяви в становище, че процедурата, по която АПИ възлага магистрала "Хемус" на държавната компания е законосъобразна. Макар и по това да има юридически спор.
Говорителката на БСП Елена Йончева припомни днес, че на 10 октомври 2018 г. бившият (вече) директор на АПИ Светослав Глосов е заявил, че до края на 2018 г. ще бъдат обявени обществените поръчки за строителството на "Хемус".
„Малко след това строителството се възлага на фирми, без конкурс и обществена поръчка"
"Има обосновано съмнение, че това е пример как една държавна фирма, в случая "Автомагистрали", се използва като черна кутия за разпределяне на милиарди левове, което в съвременна България е безпрецедентно. Тя няма капацитет за изграждането на автомагистрала "Хемус". Финансовите ѝ резултати за 2017 г. са влошени. Изпълнителният ѝ директор Стоян Беличев досега не е заставал пред медиите и нашият въпрос е - дали е вярно, че той е бивш съдружник с Гинка Върбакова", попита Йончева.
"Сумата от 1.124 млн. лева е в специална сметка в БНБ, като средствата от нея могат да бъдат използвани само за изпълнение на дейности по участъка от 134 км от "Хемус". Към настоящия момент няма извършени плащания", се казва още в съобщението на АПИ.
Вицепремиерът Томислав Дончев отбеляза днес на свой ред, че договорът позволява строеж без обществени поръчки и няма нарушение на закона. Според него предоставянето на над 1 млрд.лв. по проекта на търговското дружество, било то и държавно - "Автомагистрали" ЕАД - не може да се смята за нерегламентирана държавна помощ, което би противоречало на правилата в ЕС.
В случая с изграждането на 134 км чисто нова магистрала обаче не става дума за ремонти, а за ново проектиране и строителство. Според експерти в бранша "Автомагистрали" ЕАД няма нито човешкия капацитет, нито нужната техника, за за реализира сама проект от такъв мащаб.
Държавното дружество "Автомагистрали" няма сключени договори с подизпълнители за строителството на 134 км от АМ "Хемус", каквото твърдение се появи в последните дни от лидера на БСП Корнелия Нинова, заяви на пресконференция и министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.
Нейният заместник Николай Нанков уточни, че има подписани рамкови споразумения с десет юридически лица за доставка на материали, наем на техника, които са за цялата текуща дейност на фирмата.
Договорът с "Автомагистрали" е сключен на 20 декември, каза министър Аврамова и допълни, че ще бъде предоставен на БСП, както поискаха по-рано днес от партията.
В отговор на въпрос заместник-министър Нанков каза, че ръководителят на дружеството Стоян Беличев е бил преди десет години за около година съдружник на съпруга на Гинка Върбакова, като след това е продал дела си.
Аврамова потвърди, че той никога не е бил съдружник с Гинка Върбакова, какъвто въпрос отправи депутатът от БСП Елена Йончева.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай