През ноември стана ясно, че немската компания Bader – един от най-старите и авторитетни производители на автомобилен интериор в света, планира да открие завод в Русе, в който да бъдат заети 700 души. В дунавския град компанията ще обособи фабрика за кожени тапицерии за автомобилни седалки. Целта е производството да стартира в края на лятото на 2019.
Bader имат повече от 11 300 служители и производства на пет континента и са в топ 3 в света на компаниите за автомобилен интериор. Техни клиенти са водещи автомобилни производители като BMW, Mercedes, Audi и др.
За да разбере повече за плановете на немската компания, Economy.bg разговаря с Флориан Йозер, мениджър в производителя на автоинтериор Bader.
Защо Bader реши да открие завод в Русе?
Флориан, защо Bader реши да открие завод в България?
Разгледахме доста локации в Европа, преди да изберем подходящо място. Имаме силно представителство в Украйна. Решихме да разширим присъствието си в Източна Европа, но вече не в посока Украйна с оглед на рисковете там.
Между кои други локации избрахте България?
Направихме сериозно проучване, прегледахме икономическите показатели на страни като Босна и Херцеговина, Молдова, Сърбия и България.
Кои са предимствата на България в сравнение с други държави от Източна Европа?
България има много предимства. Заради обвързаността на лева с еврото тук няма валутен риск. Като страна член на ЕС тук се спазва европейското законодателство, което за нас е много важно. Има също добра подкрепа от страна на ЕС да откриеш бизнес в България.
Защо избрахте точно Русе?
Русе за нас се оказа важна локация, тъй като ни предложи доста предимства.
Какви предимства?
Срещнахме големи трудности да намерим добра локация в България. Имаме определени стандарти по отношение на сградата, която искахме да наемем, и беше трудно да намерим това, което търсим. Избрахме Русе, защото градът има добри традиции в текстилообработката. Ще открием шивашка фабрика и в Русе съзряхме предимства по отношение на намирането на персонал. Градът е средноголям и има добра администрация, която сигнализира, че ще ни подкрепи. Така решихме да открием завод в Русе.
Посетихте ли други български градове?
Да, бяхме в Сливен и в Стара Загора. Насочихме се към Северна България, защото смятахме, че ще е по-добре да сме по-далеч от София, където пазарът е вече доста наситен.
Каква е стойността на инвестицията?
Между 5 и 10 млн. евро.
Какво ще произвежда Bader в Русе, за кои клиенти и колко работни места ще бъдат разкрити?
Кога очаквате да започнете производство?
Първата ни стъпка ще е да отворим шивашко училище или обучителен център. Това ще стане през март. Продукционното хале и офисът ще бъдат готови през лятото – юли или август, като първоначално ще започнем да обучаваме между 50 и 80 служители, така че в края на лятото да можем да започнем реално производство.
Какво ще произвеждате всъщност в Русе и за кои клиенти?
Нашият продукт е кожено покритие за седалки на луксозни автомобили, като Audi, BMW, Mercedes. Това са нашите три най-големи клиенти в Европа. Получихме също голяма поръчка от Skoda. Bader е един от големите производители на кожени покривала за автомобилни седалки в Европа. Имаме заводи за производство на кожи, за перфориране на кожи и за покритие на седалки.
Колко работни места ще откриете?
През първата година ще са около 200 служители, като крайната ни цел е те да достигнат 700-800 души.
В какъв период?
Ще зависи от това колко бързо ще получим нова поръчка. Ние сме доставчик в автомобилната индустрия и се опитваме да привлечем нови заявки за работа. В момента, в който получим средноголяма поръчка, ще я възложим на звеното в България.
От какъв тип служители ще имате най-голяма нужда?
Най-голямата част ще са шивачи, става дума за около 400 души. За подготвителния етап ще са ни нужни хора, които работят с машини за рязане на текстил. Ще имаме нужда и от машинни механици. За средния мениджмънт ще ни трябват ръководители на звена, като логистика, планиране, управление на качеството, производство, обучение, HR, финанси и ИТ.
Много немски предприятия в България се оплакват от липса на кадри. Каква ще е вашата стратегия за привличане на специалисти? Може ли дуалното обучение да е решение?
Дуалното обучение е най-доброто решение в това отношение. В Германия му отдаваме голямо значение, защото е един от опорните пунктове на нашата индустрия. Чрез практическото обучение се подготвят добри специалисти, които са в основата на всяко производство. Надявам се да можем да приложим тази практика и в България.
Може ли България да привлече автомобилопроизводител?
Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
Зависи до голяма степен от България, дали аутомотив индустрията ще продължи да се разраства. В Европа се наблюдава недостиг на кадри. Затова трябва да се изгради стабилен пазар на труда, който е атрактивен за населението на страната. Много хора заминават за Западна Европа и ако тази тенденция продължи, България ще изпитва трудности. Страната трябва да предложи атрактивни условия както за населението, така и за инвеститорите. Логистично България има добро разположение – на 1200 км отдалечена е от крайните ни клиенти.
Как България може да привлече автомобилопроизводител?
Унгария успя в това отношение. Румъния също, като тя имаше предимство с производството на Dacia. В Унгария заводи имат Audi и Mercedes. Много зависи от това как ще продължи да расте пазарът. Основният пазар не е в Европа, защото тук той вече е доста наситен. Така че на първо четене не ми се струва вероятно автомобилопроизводител да открие завод в България.
Защо?
Пазарът в Европа вече е наситен. Изграждат се заводи в Мексико, които да задоволят растящия американски пазар, особено в Южна Америка. Иначе най-голям ръст аутомотив индустрията в момента отбелязва в Китай.
Според публикации в немски медии VW планира да открие завод в България, Турция или Румъния.
Определено има подобни тенденции, например Mercedes тъкмо откри завод в Полша.
Как ще се отрази на вас, ако България успее да привлече автомобилопроизводител?
Това определено ще е оптималният вариант за нас. Ще има логистични предимства.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай