Нов рекорд постави във вторник бързият влак София- Бургас. Разстоянието беше взето за 5:32 часа, а в него се возеха транспортният министър Гроздан Караджов и ръководствата на "БДЖ Пътнически превози", "БДЖ Товарни превози" и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Те пътуваха във вагоните "втора ръка" на "Дойче бан", които купи предшественикът му Георги Гвоздейков. Преди година той взе разстоянието за 5:55 часа. Така рекордът беше подобрен с 23 минути, а от 15 юни може да падне и с още, стана ясно от думите на Гроздан Караджов, който на жп гарата в Бургас беше посрещнат от кмета Димитър Николов.
Целта на днешната инициатива беше лично министър Караджов да провери на какъв етап е готовността за пускането на допълнителни "експресни" композиции по направленията София - Бургас и София - Варна от 15 юни.
"Имаме възможност да предоставим услуга, която ще бъде, ако не на челните нива, то на и около средното за Европейския съюз", каза Караджов след като слезе на гарата в Бургас видимо доволен.
Той каза пред журналисти, че по време на пътуването с шефовете на двете жп компании са обсъдили още възможностите за тунели под Стара планина и приключването на жп ремонтите по мрежата.
Експресни влакове до морето всеки ден
От 15 юни всеки ден ще се движат два експреса от София до Варна и Бургас.
Композицията ще е от три вагона на 25-годишните "Дойче бан", които предлагат "достатъчно комфорт". "Ще има и бистро, в което хората да се подкрепят с напитки и храна", каза Караджов.
Влаковете ще спират само на две-три места, обеща транспортният министър, но не каза кои ще са градовете с престой.
Скоростта на влака, с който вицепремиерът пътува от София до Бургас, е била от 25 км/ч в участъците, където има ремонт, до 130 км/час след Сливен.
"Времето, за което пристигнахме днес, беше 5 часа и 32 минути. Има възможност времето да се съкрати с 15 до 20 минути. Надявам се да постигнем това още с първия влак, защото ремонтите ще са приключили. Това ще бъде конкуренция на автотранспорта", коментира Караджов.
Цената, на която се планира да е билетът от столицата до Бургас, е 63 лева в двете посоки.
"Днес показахме, че южната страна, тоест подбалканският железен път е годен, в по-голямата си част е ремонтиран и електрифициран. Ние по това трасе можем да свържем София с Бургас за около 5 часа, което е доста съизмеримо с автобусните превози", добави Гроздан Караджов.
Три жп тунела през Стара планина
По време на пътуването Гроздан Караджов е обсъдил с ръководството на БДЖ и НКЖИ железопътните връзки, които да свържат северна и южна България.
Набелязани са три места, по които ще започне работа. Едното е близо до София и ще свърже столицата с Мездра, с разклонение при село Столник. Там по предварителни проекти на НКЖИ ще има около 15-километров тунел, каза Гроздан Караджов.
Втората потенциална точка е от Христо Даново до Троян, където нямаме проекти, но вероятността да излязат т.нар. ъгли на наклоните е много голяма, допълни той.
Третата е някъде по протежението на прохода Хаинбоаз, където възвишенията са по-ниски и може да се премине през два или три тунела, за да се свърже Велико Търново с южния трак, заяви транспортният министър.
Жп ремонтите ще приключат до 2030 г.
Закъсненията на влаковете в страната се дължат основно на ремонтите по железопътните трасета, отбеляза вицепремиерът. Според него завършването на обектите в следващите една или две години ще бъде много трудно.
Транспортният министър смята, че всички обекти с изключение на един, ще бъдат завършени до края на програмния период, който приключва в края на 2029 година.
Единствено за двата тунела при Елин Пелин няма яснота кога ще са готови. Там има проблеми с изграждането им и още не е взето решение как ще се строи. Те станаха известни като "движещият се тунел" при проверката на Караджов през март.
Той допълни, че "има много тежки претенции от страна на изпълнителя" без да конкретизира какви, но очевидно визираше искане за индексация на договора заради изненади с геологията.
"По моя заповед шефът на НКЖИ е назначил нова комисия, която се състои от преподаватели от УАСГ и МГУ, които ще направят замервания и цялостен модел на този тунел и ще ни дадат яснота как ще продължим и дали ще завършим в планирания срок", каза Караджов.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай