Неделя, 13 Октомври 2024

Защо Европа разлюби дизела (и какво ще дойде на негово място)

 Защо Европа разлюби дизела (и какво ще дойде на негово място)
Публикация   17 Авг, 2017   /     akcent.bg   /     451

„Дизелгейг”, картелно споразумение, екология, електромобили… Това доведе до очакван резултат, но наистина ли дизелът и бензинът си отиват?

  След като Франция и Великобритания обявиха, че ще забранят продажбата на автомобили с ДВГ през 2040 г., през уикенда Агнела Меркел заяви, че това е добро решение, което си е намек, че подобен ход може да се очаква и в Германия.

  До избухването на „Дизелгейт” нямаше доказателства, че реалните и тестови резултати се различават токова много. Говореше се под сурдинка, но доказателства за това липсваха. След което бентът се отприщи и започнаха да излизат всички онези данни, които ни доведоха до момента, в който вече се говори само за електромобили.

В общия хор се включиха и лекари, които посочиха NOx и саждите, които отделят дизеловите автомобили, като една от основните причини за заболяванията на дихателните пътища, диабета, алергиите, развитието на ракови заболявания и т.н..

  Към днешна дата ситуацията на пазара е следната: 20% от новите автомобила са дизелови, 75% са бензинови, а само 5% се падат на електромобилите, хибридите и газовите машини.

   Прогнозите за електрическото бъдеще на автомобила са много. Но не и според Continental. Компанията предвижда към 2025 г. ситуацията на пазара да е следната: бензиновите автомобили ще са 51% (-12%), дизеловите - 12% (-8%), а делът на електромобилите ще скочи до 10%. Това си е истински прогрес, реално 10 пъти увеличение спрямо 1% към днешна дата. Но истинската електрическа революция ще се отложи за по-натам в годините, тъй като след 8 години все още 90% от автомобилите ще се задвижват от добрия стар ДВГ.

  Три пъти ще нарасне делът на автомобилите, използващи за задвижване LPG и CNG. В момента този дял е 1% от световния автопарк.

  Хибридите също ще увеличат дела си и ще се изравнят по продажби с дизелите – по 12%. Интересното тук ще е развитието на 48-волтовите микрохибриди, които в Европа са известни под термина mild hybrid (мек хибрид).

  Основните елементи на тази система са стартер-генератор (задвижван чрез коляновия вал на двигателя с вътрешно горене), литиево-йонна батерия с капацитет 10 ампер часа, монтирана под пода на багажника. Всички компоненти работят под 48-волтово напрежение. Целта на тази система е да намали вредните емисии.

  Тя работи на принципа на старт-стоп системата, но двигателят се гаси не след спиране на автомобила, а още докато е в движение до скорост от 22 км/ч, както и при движение по инерция със скорост между 55 и 160 км/ч. В последния случай двигателят може да се изключва за до 40 секунди. Допълнителният бонус, макар и малък, е помощта при ускорение.

 Идеален пример за такава система до новото Audi A8. А изгодата от подобна система е сериозна. Ако се вземе дизелов двигател Евро 6, подпомогнат от подобна микрохидбирна система, той ще отделя с 60% по-малко NOx, с 2% по-малко CO2, а разходът на гориво може да спадне с до 21%. И тук няма лъжа и измама: резултатите са получени след тестове в реални пътни условия.

   Цената на всичко това не е особено висока: около 1000 евро за микрохибридна система. И тя ще е на линия през целия живот на автомобил. Е, няма да е 30-40 години, както могат да се дадат много добри примери в това отношение, но все пак достатъчно дълго до смяната с нов.

  Изглежда, че „мекият хибрид” е бъдещето на двигателя с вътрешно горене. Дори настояще.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha