Понеделник, 23 Декември 2024

0.5 % ръст на БВП за 2012 г. предвижда АИКБ

Публикация   24 Окт, 2011   /     akcent.bg   /     555


 

Асоциация на индустриалния капитал в България изготви прогнозна таблица с основните допускания за Бюджет 2012, като предвижданията се основават на наличната официална статистика и на анкета, проведена сред членовете на Асоциацията през месец  октомври.

Въпреки, че представянето на Проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2012 г. се забавя, Асоциацията на индустриалния капитал в България обявява вижданията си по този изключително значим за развитието на страната ни акт.

 

БЮДЖЕТ 2012 – основни предвиждания и препоръки

 

ПАРАМЕТРИ

АИКБ ПРОГНОЗА / ПРЕПОРЪКА

1.

Ръст на брутния вътрешен продукт

+0,5% - влошаваща се прогноза

2.

Средногодишна инфлация

До 3,5%

3.

Безработица

На нивото на 2011 г. (по-високо от официалното)

4.

Средна работна заплата в края на годината

715 лева

5.

Минимална работна заплата

270 лева

6.

Данъци (включително местни)

Без изменение

7.1.

Здравно-Осигурителни Вноски

Без изменение

7.2.

Разпределение на ЗОВ

60:40

8.

Такси/глоби

намаляване

9.1.

МОД по трудов договор

+ 5%

9.2.

МОД за самоосигуряващи се

Без изменение

9.3.

Максимален осигурителен доход

2000 лева

10.

Инвестиции

На нивото на 2011 г.

11.

Баланс на консолидирания бюджет

-1,0%

12.

Размер на сивия сектор

Една трета. Значителен резерв за намаляване на дефицита

 

По проектите на нормативни актове, имащи отношение към бюджетната процедура, а именно проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ), проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), проект на Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), публикувани в периода 10-13 октомври т.г. Асоциация на индустриалния капитал в България изразява следната позиция:

 

1.       По Закона за данъците върху доходите на физическите лица

·         АИКБ подкрепя предложението лицата, които през годината са придобили само доходи от трудови правоотношения и не дължат допълнително данък или няма да ползват данъчни облекчения да бъдат освободени от задължение да подават годишна данъчна декларация, както и предложението за облагане с окончателен данък при платеца на дохода (наемателя) при облагане на доходите от наем на имущество в режим на етажна собственост с форма на управление общо събрание на собствениците, когато платци на доходите са предприятия и самоосигуряващи се лица. Освен облекчаване на задължените лица това са и мерки, насочени към процесуална икономия. Подобни са аргументите за подкрепа на въвеждането на правило за закръгляване на данъчното задължение към пълен лев;

·         АИКБ подкрепя мярката, предлагана с §10, въвеждаща нова ал. 4 в чл. 53, съгласно която отстъпката в размер на 5 на сто от дължимия данък при по-ранно внасяне на дължимия по декларацията данък или при подаване на декларацията по електронен път може да се ползва, само ако авансовият данък е внесен от лицата в срок. Тази норма освен позитивен фискален ще има и дисциплиниращ ефект.

·         АИКБ не може да подкрепи въвеждането на задължение за деклариране на  доходи от разпореждане с финансови инструменти в годишен размер над 5 000 лв, когато сделките са извършени на БФБ. Тази информация е налична при лицензираните инвестиционни посредници , БФБ и Централен депозитар и е лесно проверима. В случая това е ненужно задължение, касаещо необлагаеми доходи, което освен отбелязаното противоречи на действащи норми на Закона за електронното управление (чл. 3) и Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол  върху стопанската дейност (чл. 5, ал. 2).

 

2.       По Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, Закона за акцизите и данъчните складове и Закона за данъка върху добавената стойност

·         направените предложения произтичат от ангажиментите ни като член на ЕС, или са продиктувани от възникнали в процеса на приложение на закона казуси и в този смисъл предложението може да бъде подкрепено.

 

По макроикономическите предвиждания принципната позиция на Асоциация на индустриалния капитал в България е насочена към ограничаване на обема на преразпределяните публични средства през бюджета, при напълно прозрачно разходване на средствата. Не може да се отрече, че различните високооптимистични предвиждания за ръст на БВП през 2012 г. от 5%  бяха сведени до 3.7 %, а по последни данни до 2.3% /ЕБВР/. По наши разчети дори този размер е натоварен със свръхочаквания, поради което не изключваме и последваща ревизия.

В тази връзка и на основание проведена сред членовете на Асоциация на индустриалния капитал в България анкета, заставаме на позицията за запазване на размерите на МРЗ, минимален осигурителен доход по икономически дейности и групи професии, за които не е постигнато споразумение, максимален размер на осигурителния доход,  размерите на данъците и техните ставки, както и на осигуровките на равнищата от настоящата година. Това ще означава предсказуемост и прогнозируемост на структурните елементи на бюджета, което е изключително важно, особено на фона на продължаващата криза.

 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha