От общо 34 тунела в страната 16 се оказаха с "умерен до висок" риск на опасност за пътуващите през тези съоръжения. Това показват първоначалните данни от проверката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на всички тунели, обявени вчера от шефа й Пирин Пенчев. За над 200 моста пък е ясно, че са в недобро състояние още от миналата година. Кои са те не бе съобщено.
Пирин Пенчев потвърди, че съоръженията "Витиня", "Ечемишка" и "Топли дол" на магистрала "Хемус" са в тежко състояние. В "черния списък" с опасни съоръжения по пътища и магистрали обаче са и други тунели по натоварени направления - двата тунела край Велико Търново, както и на обходния път на Ловеч. Според шефа на АПИ част по мерките по обезопасяването на съоръженията ще се предприемат веднага по програмата за текущ ремонт. Някои от мерките можело да започнат веднага, докато за други е нужно по-обстойно обследване. "Това се отнася за тунелите, които нямат сериозни конструктивни нарушения и имат нужда от укрепване на армировката. Там, където трябва укрепване на конструкцията, предстои обследване и паспортизация, която ще послужи на следващия етап за техническо задание на проекта", каза още Пенчев пред БНТ.
Съоръженията, които не са безопасни за шофьорите, ще бъдат затваряни след предписания на експертите. Това зависи от решенията на междуведомствени групи с представители на транспортното министерство и МВР, които продължават огледите на място. Служебният строителен министър Спас Попниколов разпореди проверка на тунели и мостове, след като на 5 февруари от тавана на тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус" се откърти ръждясала греда на осветлението и уби жена в преминаващ автомобил. Както в. "Сега" писа вчера, опасната осветителна конструкция и лампите бяха сменени само за 5 работни дни и срещу 390 000 лв.
Новият шеф на АПИ също подхвана познатия лайтмотив за недостига на средства. Той напомни, че общо парите за ремонти в бюджета на агенцията са 120 млн. лв., а всички съоръжения по пътищата трябва да бъдат поддържани редовно. "За съжаление пътната система е недофинансирана от над 20 години. Ако системно закъсняваме с превантивните ремонти и аварийните дейности, нещата ще стават все по-зле", категоричен беше Пирин Пенчев.
След като завърши ремонтът на тръбата за Варна на тунел "Ечемишка" и движението по нея бъде пуснато, ще започне ремонт на тръбата за София, а междувременно ще се търсят допълнителни средства. Два от тунелите в "черния списък" били предвидени за ремонт със средства от оперативна програма "Региони в растеж", имали избран изпълнител, но търгът се обжалва и ремонтите им едва ли ще започнат напролет.
ПРОЗРАЧНОСТ
"Ще поискаме от регионалния министър разрешение да стане публично достояние обследването на всички опасни съоръжения", каза Петър Пенчев. Според него анализът трябва да се публикува, за да знаят хората кои са опасните мостове и тунели, колко ще струва ремонтът им и за колко време може да се извърши. Той добави, че пътищата са услуга, която за обществото и икономиката е скъпа. Според Пенчев цената на винетката трябва плавно да расте всяка година, както и час по-скоро да се въведе толсистемата.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай