Напоителното повтаряне, че резултатите от изборите в САЩ ще бъдат фалшифицирани, разкрива един слаб Тръмп “Милион и половина души са мъртвите души, които гласуват. Не знам как става това, но се случва”, това е основната тема от последните срещи с избиратели на Доналд Тръмп.
Да заплашиш, че няма да признаеш изборните резултати, не е нещо ново. Случва се на много места по света, най-много в онези, където трудно може да се каже, че властва демокрация. Сериозните политически наблюдатели с право очертават грозната картина на сегашната американска кампания за президент - случващите се напоследък неща са по-скоро присъщи на страни с деспотичен характер на управление. Стивън Левицки, професор в Харвард, казва за New York Times, че за всеки политически учен, който изследва авторитарните режими, думите на Доналд Тръмп са истински шок: “Това са неща, които наблюдаваме в Русия, Венецуела, Азербайджан, но не и в стабилните демокрации по света.” Без каквито и да било доказателства Тръмп продължава да твърди, че изборите ще бъдат нагласени.
Медиите с право чуват отчаян вик на човек, който се опасява, че ще загуби битката. Без изключение, в страните, където подобно политическо говорене е норма, се случват характерните неща - подкопава се вярата в демокрацията, а в много случаи всичко това води и до насилие след приключване на изборния ден, пише New York Times. Натъртването за фалшификации е своего рода промиване на мозъка на електората - всичко е фалшиво, резултатите са фалшиви, управлението на страната е фалшиво, управниците работят против волята на хората.
Накратко - да кажеш, че изборите ще бъдат фалшифицирани, не е шега работа, не може да бъде просто неволно подхвърлена реплика, защото винаги води след себе си други събития. При това - с тежки последици. Месец октомври е към края си, до изборите остават по-малко от две седмици, а около лагера на Тръмп все по-често започва да се говори, че предстои т.нар. октомврийска изненада. Има ли нещо, което може да преобърне хода на кампанията, която към момента облагодетелства Хилари Клинтън? В американския политически жаргон от 1972 г. насам “октомврийската изненада” е събитие или предварително начертан сценарий, който цели да обърне хода на предизборната кампания в полза на един от кандидатите. И двата щаба се опитват да запазят силен коз до последния момент - пускат го през октомври. Понякога “октомврийската изненада” може да бъде и ураган, както се случи преди четири години, друг път е внимателно планирано действие. И тази година се говори за такава, но дали ще се случи и кой от двамата кандидати ще порази?
През последните два дни от лагера на Тръмп настойчиво се чува, че предстои нещо голямо, само дето то все не идва. Първо новината дойде от Лара Тръмп, съпруга на Ерик Тръмп. Докато тя обясняваше за Fox News колко е труден месец октомври в американската политическа кампания, как семейството се е сплотило по време на безкрайната предизборна битка, на няколко места намекна, че лагерът на Тръмп готви “октомврийска изненада”. Само ден по-късно и бившият кмет на Ню Йорк Руди Джулиани каза същото: “Ще видите. Имаме още няколко изненади. Изненади, които ще ни помогнат да разпространим посланията си сред хората, но по различен начин. Ще видите.” Когато водещите натиснаха Руди Джулиани за повече подробности, той просто отвърна: “Ще видите. Мисля, че ще бъдем изключително ефективни.”
Актуалните проучвания обаче показват необходимост от поне няколко силни октомврийски изненади, за да може Тръмп да обърне хода на събитията. Хилари Клинтън продължава да води в проучванията. Неправилно изиграната женска карта носи само негативи на Тръмп. Стикери с надпис “републиканките гласуват за Хилари” се появяват по колите, докато 70-годишният кандидат за президент се опитва да бъде в поне пет града дневно, понякога в пет различни щата, за да надъха избирателите си. Днешните посещения във Флорида издават уплах от резултатите в този тъй важен щат. Анализаторите предричат, че дори победи във Флорида, Айова, Северна Каролина и Охайо няма да са достатъчни на Тръмп, за да събере необходимите 270 електорални гласа.
През последните месеци Доналд Тръмп посвещаваше голяма част от речите си на резултати от предварителните проучвания. Да, имаше доста такива, които показваха благоприятно разположение на силите в негова полза. Днес той не говори за резултати от социологически проучвания, а за това как всички лъжат - социолозите, анализаторите, медиите. В определени моменти надежда му даваха резултатите от Brexit кампанията - ако си спомняте проучванията тогава не предвиждаха това, което се случи.
Тръмп продължава да повтаря, че се очаква епизод 2 на Brexit изборите, че той ще спечели въпреки всичко. Излишно е да напомняме, че между социологически проучвания за референдум и избори за президент няма нищо общо. Най-важното за изборите на 8 ноември продължава да бъде избирателната активност. Ако съдим по опашките пред урните за предварително гласуване, възможно е тя да бъде доста висока. В повечето случаи гласуването преди изборите се случва за периода 22 октомври - 4 ноември. Има няколко щата, които позволяват ранно гласуване само ако гласоподавателите имат основателно извинение да не упражнят правото си на вот на 8 ноември. Това са Далауеър, Кентъки, Мисисипи, Мисури, Ню Йорк, Южна Каролина и Вирджиния. Реално това не е никакво ранно гласуване, а просто възможност да се гласува по друго време. В други 37 щата и окръг Колумбия вече започна реално гласуване по-рано, което пак варира от щат до щат. Традиционно демократите са по-активни в ранното гласуване, което обяснява и преднината на Хилари Клинтън. Това в никакъв случай не означава, че тези данни са меродавен индикатор за това кой ще бъде 45-ият президент на САЩ.
Само преди четири години демократите имаха значителна преднина в Северна Каролина например, но след това победител там беше Мит Ромни, кандидат на републиканците.
Резултатите от Невада са може би едни от най-интересните. В момента тук се гласува усилено и броят на избирателите надвишава този от 2012 г. Демократите сериозно надминават по брой републиканците, които упражняват правото си на глас по-рано, а Невада е изключително важен щат за Тръмп. От 2000 г. насам в Невада избират два пъти републиканец (Джордж Буш) и два пъти демократ (Барак Обама), тъй че сегашната преднина на Тръмп в проучванията от щата няма как да бъде гарантирана. По-големият брой избиратели на демократите, които упражняват правото си на глас, не зависи от харизмата на кандидатите или желанието да гласуваш по-рано на всяка цена. Основна причина е личното убеждение, което е получил всеки гласоподавател от щаба на партията, към която принадлежи.
Говорим за прословутата “игра на терен”, която предрешава изборните резултати все по-осезаемо от първата победа на Обама. Буквално - отиват до къщата ти, чукат на вратата, напомнят ти, че трябва да гласуваш Защо “играта на терен” е толкова важна? Джим Месина, един от стратезите в щаба на Обама, отговорен за историческата му първа победа, беше категоричен още преди 8 г., че играта на терен ще става все по-важна в предизборните кампании. Месина е известен с прозвището си The Fixer, тъй като оправя всяка каша, която се забърка. Месина беше категоричен тогава в интервю за The New Yorker, че изборите за президент на Америка вече се решават само по два начина - убеждаване и мобилизация.
За последните десетилетия се е смятало, че убеждаването на избирателите да гласуват за едната или другата партия е било ключово за успеха. Така специалистите по избори са фокусирали цялото си внимание върху това. Когато телевизионните реклами се превръщат в основния метод за убеждаване, някои рекламисти натрупват цяло състояние. Но напоследък се наблюдава силно поляризиране на електората, както и преливане на “твърд електорат” от един към друг кандидат.
Изборните стратези предприемат нова тактика - да се подсигурят, че вече убеденият и твърд гласоподавател задължително ще гласува, вместо да губят време в убеждаване на нерешените да променят предпочитанията си. Как става това? По старомодния начин - чрез разпръскване на стотици доброволци или платени участници в кампанията, които чукат от врата на врата и убеждават регистрираните гласоподаватели да пуснат гласа си в изборния ден.
Битката за изборите може да се реши и от няколко гласа, необходими са огромни усилия. Има цели щати, които променят цвета си заради ефективна “игра на терен”. Нещо подобно се случи със Северна Каролина, която избра Барак Обама през 2008 г. Джей Майкър Бицер, професор по политически науки, казва за Washington Post: “През 2000 и 2004 г. този щат гласува с преднина от около 13% за Джордж Буш, но благодарение на ефективната игра на терен щатът се промени през 2008-а и преднина получиха демократите.” Машината “Клинтън” очевидно е добра в “играта на терен” - това показва активността на демократите в онези щати, в които има предварително гласуване. Машината “Тръмп”, ако има такава, е много добра не в “играта на терен”, не в наемането на качествени съветници, а в производството на шапки. Както стана ясно след материал в Washington Post според официални данни кампанията на Тръмп е похарчила 3,2 милиона долара за производство на шапки. Като сравнение - за проучвания на общественото мнение са платени 1,8 милиона долара.
Със сигурност щаб “Клинтън” харчи за “игра на терен”, за пращане на съобщения по пощата, за разговори и аналитични проучвания на всеки избирател. Със сигурност нашето момче Тръмп харчи за шапки, което е някакво прекрасно олицетворение на президентската кампания - такава, каквато Америка не е виждала. Америка не е виждала и прекъсване на президентска кампания, каквото е днешното посещение на Тръмп във Вашингтон за подсилване на лична компания - в случая хотел. Какво имам предвид?
Вашингтон никога няма да гласува за Тръмп, каквото и да се случи, категоричен победител в щата е Хилари. Тези три електорални гласа, които дава Вашингтон, са отдавна загубени. Какво тогава прави Тръмп там и защо е намесен хотелът му в града? Открива го отново? Не, този хотел е открит отдавна. Проблемът е, че леглата остават незаети, промоциите не помагат, ниските цени не носят нови резервации. Тръмп се озова в спасителен режим и за бранда “Тръмп” - какво ще се случи след 8 ноември, ако са верни предположенията на специалисти, че брандът “Тръмп” ще пострада, че все по-малко са хората, които спят в хотелите му, че има групи за бойкот на продуктите на Иванка Тръмп?
Задават се интересни дни. До изборите остават по-малко от две седмици. Константин Вълков коментира изборите за президент на САЩ от Лас Вегас, Невада
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай