Пасивната агресия е разстройващо и за двете страни в общуването поведение. Тя не е продуктивна. Разрушителна е. Изразява прикрити чувства и създава напрегната обстановка. На работното място кара хората да се чувстват несигурни, блокира връзки между колегите, без дори мнозина съзнателно да разбират това или да действат преднамерено.
Този тип поведение се разгръща чрез вербална агресия и послания на недоволство, наситени с негативна емоция. Какви може да са те? Джон Рамптън от американското списание Entrepreneur изброява 12 фрази и препоръчва да не ги използваме на работа и у дома. Ето кои са те:
"Добре тогава!". "Хубаво". Материал в Psychology Today посочва, че пасивно агресивният човек използва фрази като тези, за да изрази гнева си индиректно чрез думи на потвърждение, или за да прекрати незабавно директна и емоционално открита комуникация.
"Няма проблеми!", "Не се притеснявай!". Всъщност, има проблеми. Често сърдитите и натъжени хора използват този тип говорене, като реално имат предвид, че има проблем да извършат някакво действие или друг да го направи; че не се чувстват добре да направят на някого услуга, например.
"Щом наистина много го искаш, съгласен съм". С този израз обикновено хората говорят за предстоящи събития, в които по принцип не биха искали да участват, или за присъствието в които не са въодушевени, но се опасяват да не обидят събеседника и той да не се разсърди на нежеланието им да се включат.
"Благодаря предварително". Тази фраза в голяма степен задължава ответната страна да свърши това, което изричащият очаква от нея или за което той я моли. Създава напрежение преди изпълнението на дадена задача. Уврежда връзката между двете страни на общуването.
"Бях мнозо изненадан/ учуден/ объркан/ любопитен да науча...". Зад този израз се крие маската на скрититата критика, липсата на желание човекът да се зарадва, свидетелството, че той е подценявал човека или ситуцията, за които започва говори.
"Не съм луд", "Аз не съм луд!", "Не ме прави на луд!". Не една и две брачни дойки са разтрогвали съюза си заради тези често повтаряни слова. Съветът на експертите е: научете се да изразявате чувствата си с думи по-точно и по-правилно.
"Както и да е...". Този отговор в опит да се приключи темата ядосва ответната страна, защото е явно, че изричащият го е грижа за това, за което говори, и неща остават недоизказани.
"Е, и?". Как е възможно само две букви да създават толкова разочарование и раздразнение?
"Значи ти... ". Заключаващи изказвания като тези, които започват със "Значи ти..." и продължават например с "... няма да отидеш да гледаш филма довечера?", "... не си получил моя имейл" и подобни говорят, че човекът от другата страна явно иска да констатира негова истина, негово разбиране за нещата, което често би било в ущърб на другия или най-малкото не би му харесало. Обикновено това е началото на неприятен разговор.
"Чудех се...". Едва ли нещо много добро е произлязло от разговор, започнат с тези думи. Обикновено това означава, че изричащият иска услуга.
"Шегувам се", "Само се шегувах". Сакразмът е най-често срещаната проява на пасивна агресия. Ако човек направи коментар, който ви разстройва, и след това каже тези думи, знайте че той не се шегува изобщо. Това е особено увреждаща фраза, когато се използва между приятели.
"Надявам се да си заслужава... ". Понякога, казвайки това, хората имат предвид, че наистина се надяват други хора да не направят нещо, но след като няма как да ги спрат, казват това. Лош заместител е на правилното говорене с изразяване на загриженост за съответния човек.
"Вашето мнение какво е?", "Вие какво мислите?". Често заявена по време на вечеря или друго събитие с участието на група от хора, тази фраза цели да провокира сбъсък или дебат, макар първоначално да изглежда невинна заинтересованост от личното мнение на някого, което по принцип е хуб
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай