Порт Русе-запад отива на концесия за 99 години по нов регламент

Порт Русе-запад отива на концесия за 99 години по нов регламент
Публикация   07:29     03 Апр, 2016 /     akcent.bg   /     547

Българските пристанища могат да бъдат отдадени на концесия за срок от 99 години. Това стана ясно от изказване на министъра на транспорта Ивайло Московски на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции, България в свързана Европа 2016". На 15 април влиза в сила новата евродиректива за концесиите, която ще бъде транспонирана у нас с нов закон, чието внасяне в Народното събрание предстои, обясни Московски.

 Бъдещият закон значително ще разшири обхвата си на действие, като сегашният максимален срок за отдаване на концесия - до 35 години, ще отпадне, поясни той. Това ще позволи пристанища, летища, магистрали, жп линии и друга инфраструктура, публична държавна и общинска собственост, да бъдат отдавани на концесия дори за 99 години. Сроковете на концесиите в бъдеще ще могат да се съпоставят с вида, обхвата и обема на всеки конкретен обект, което ще даде възможност за по-гъвкави отношения между държавата и концесионерите за постигане на взаимноизгодни условия и ефективно сътрудничество, обясни транспортният министър. Едни от първите обекти, които ще бъдат отдадени на концесия по новия закон, ще са пристанищата Видин-юг и Русе-запад, чиято подготовка е в най-напреднала фаза. През втората половина на годината ще започне и подготовката за отдаване на концесия на порт Варна, в ход е и подготовката за концесия и на порт Русе-изток.

Летищата София и Пловдив ще бъдат отдадени по сега действащия Закон за концесиите за 35 години, обясни Московски. Очаква се днес кабинетът да одобри процедурата за летище Пловдив, а до две седмици - и за летище София, коментира още Московски и допълни, че след това сроковете могат да бъдат удължени до 99 години.

 

15 май, 2013 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разрешава концесионирането на порт Русе-Запад от дружеството „Пристанищен терминал Русе-запад” ДЗЗД става ясно от сайта на антимонополното ведомство.

Решението на комисията е взето официално на 8 май, а с негова помощ консорциумът, в който участват фирмите "Фанти-Г" и "Шип инвест", ще наеме терминала за срок от 35 години.

Припомняме, че кабинетът "Борисов" взе решение порт "Русе-Запад" да бъде даден в частни ръце през юли 2012 г.  След като бе обявена конкурсна процедура, а за нея се появи един единствен участник, Министерският съвет разреши отдаването му на концесия  на едноименния консорциум през януари т. г.

Тогава кабинетът аргументира решението си, като посочи, че офертата отговаря на изискванията на Закона за концесиите, както и на посочените в документацията за участие критерии.

За срока на концесията, който е 35 години от датата на сключването на договора, обединението се е ангажирало да инвестира 12,22 млн. лв. в развитие на инфраструктурата, съоръженията и предоставяната услуга. От тази сума не по-малко 5,88 млн. лв. ще бъдат вложени през първите шест години.

Размерът на фиксираната част на годишното концесионно плащане е 120 хил. лв. без ДДС, а очакваният средногодишен товарооборот в първите шест години от концесията ще бъде 176 445 тона.

С предоставянето на концесията ще се осигурят необходимите финансови средства за реконструкция и модернизация на пристанищния терминал„Русе-запад”, ще се повиши качеството на предоставяните услуги и едновременно с това ще се осигурят приходи за държавата от концесионни плащания.

 

 

11.02.2015 г Малко повече от година след като беше отдаден на концесия за 35 години пристанищният терминал Русе-запад, Министерският съвет реши да развали договора заради неизпълнението му от страна на частния оператор.


 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha