Петък, 7 Февруари 2025

Депутати предлагат чрез изграждане на писти да се спрат незаконните гонки

Депутати предлагат чрез изграждане на писти да се спрат незаконните гонки
Публикация   16 Март, 2016   /     dnevnik.bg   /     156

  

Да се изградят писти, където участниците в уличните гонки да могат да упражняват хобито си без да създават опасност за участниците в движението. Около тази идея се обединиха по-голямата част от участниците в дискусията, организирана от парламентарната комисия по транспорт днес. На нея участваха представители на законодателните органи, МВР, автомобилните федерации и рейсинг клубове.

Приведен бе и успешният пример на община Плевен, където незаконните гонки са намалели значително след привеждане на мерки узаконяването на състезанията. Според представителя на общината Георги Георгиев само със забрани и глоби нищо няма да се постигне. "В Плевен на 80 % решихме проблема с дрифт мероприятията. Сега те се осъществяват на картинг пистата след уведомяване на общината и КАТ. Такъв е методът, на това трябва да концентрираме.", смята той.

За изграждане на инфраструктура, където да се провеждат състезанията се обяви и модераторът на дискусията и председател на транспортната комисия Настимир Ананиев. Според него е от изключителна важност да се намери начин това хоби да се практикува безопасно.

Според Румен Вергиев, основател на групата "Race life", обединила хиляди почитатели на автомобилизма, при наличието на подобна инфраструктура, независимо общинска или частна, 80 % от участниците в нелегалните гонки биха били готови да платят за вход, вместо да се състезават по пътищата.

По време на дискусията се изтъкна успешният пример на пистата в гръцкия град Серес, която е публично-частна. Входът за нея е символичен, а годишно се събират хиляди автомобилисти.

Някои от участниците в срещата обаче се обявиха против идеята. Според депутата от БСП Георги Свиленски не може автомобили, предназначени за семейни нужди, да участват в подобни състезания, били и те регламентирани. Дори и да има лекарски екип, той само може да констатира фактите след евентуално произшествие. Според Петър Мутафчиев изграждането на подобни съоръжения не трябва да е работа на държавата или общините, а на съответните федерации.

Обсъдена бе и идеята за въвеждането на по-строги санкции за нарушителите. Ще се направи опит проблемът да бъде решен в зародиш, като за всяка нерегламентирана промяна в конструкцията на автомобила и двигателя, (т.е. незаконният "тунинг") ще бъде наказуема с глоба от 2000 до 7000 лв. За вдигане на санкциите се обяви и зам. министъра на транспорта Антон Гинев. Според него друг път за решаването на проблема би било насищането на пътната мрежа с камери, следящи за нарушители.

Бе подчертано, че приетата вече от парламента идея за намаляване на контролните точки ще спомогне нарушителите да бъдат по-бързо отстранявани от пътищата.

Друг акцент на днешната дискусия бяха мерките, които следва да бъдат взети по отношение на младите водачи. Именно те представляват огромния процент от участниците в нелегалните състезания.

Има идеи да бъде въведено ограничение за кубатурата и мощността на автомобилите, които те могат да управляват. Ще бъде внесено предложение за млади шофьори да се считат всички с опит до 12 месеца от вземане на книжката, като те ще са длъжни да карат с 20 км/час по-бавно от останалите.

На първо четене в парламента вече мина и предложението младите водачи да имат с една трета по-малко контролни точки.

Почти всички участници в дискусията се обединиха и около становището, че обучението на нови водачи е недостатъчно задоволително откъм качество, време и условия. Народният представител Георги Свиленски призова до десетина дни да бъде свикана дискусия именно по този въпрос, а председателят на комисията Настимир Ананиев лично се ангажира да бъде организирана подобна среща.

Увеличихме срока да предложения по Закона за движение по пътищата между първо и второ четене, тъй като има обществено значими теми като задължението въвеждане на зимни гуми, регламентирането на гонките, подготовката на кандидатите за шофьори и други, коментира председателят на парламентарната Транспортна комисия Настимир Ананиев от Реформаторския блок.

Според него предложението за превишаване на скоростта на движение с над 60 километра/ час да се наказва с лишаване от свобода, не е лишено от смисъл.

"От голямо значение е дали това превишение се прави в населено място или на магистралата и текстовете трябва да се прецизират. Който застрашава участниците в движението, трябва да подлежи на възпиращи санкции", допълни Ананиев.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още