Първа среща между директори на училища и бизнеса бе организира днес в Русе по инициатива на Министерството на икономиката. „Целта е да направим диалога между бизнеса и образованието по-силен, тъй като досега практиката е била самото образование да казва какво иска да прави с професионалното си обучение, а бизнесът има най-добра представа от какви специалисти има нужда“, коментира зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева.
Тя обясни, че от страна на машиностроителните фирми имат огромен глад за стругари и от фрезисти. „В годините тази професия се превърна в непривлекателна поради различни фактори - заради намаляла индустрия, заради ниско заплащане и т.н. В момента има огромна нужда от такива специалисти, така че това е първото, към което трябва да обърнем поглед. Освен това има нужда от специалисти в мехатрониката, която обединява машиностроене и електроника, както и от IT специалисти“, каза още Везиева.
Директорът на Професионалната гимназия по промишлени технологии Анелия Христова на свой ред обясни, че образованието е готово, но въпросът е дали бизнесът е готов за дуалното обучение. Училището е едно от трите пилотни в страната, които започнаха работа по швейцарския проект за въвеждане на този тип обучение у нас. Тя също коментира факта, че в последните 25 години приемът на ученици по специалностите от направление „Машиностроене и металообработващи машини“ намалява драстично. „Това е голяма болка за икономиката на България. Производството изисква специалисти като заварчици, шлосери, стругари, фрезисти, мехатроници, но в годините битува едно мнение в обществото, че тези професии не са престижни“, каза Христова.
Тя коментира, че в гимназията вече се обучават учителите и наставниците на учениците, които ще работят по дуалния модел. Учениците, за които реално ще се въвежда дуалното обучение, са ученици в 11 и 12 клас, но техният подбор и наблюдение ще започне още от 10 клас. Учениците от 11 клас ще провеждат в два дни своята практика във фирмата, а учениците от 12 клас в три дни. Онези ученици, които са по-малки от 18 години, ще работят по 7 часа на ден, а учениците, които са по-големи от 18 години, ще работят по 8 часа на ден.
„Ние сме много позитивно настроени към дуалното обучение, защото най-специфичната подготовка и тънкостите на професията могат да се усвоят именно на реалното работно място. Всяка фирма има своя специфика на производство и училището е това, което трябва да съобрази всички изисквания на работодателите и да направи така, че теоретичната подготовка да отговаря на тези изисквания. Надявам се бизнесът да е готов, защото водещият в дуалното обучение е бизнесът, който прави заявка за нуждите си към училището“, каза още директорката.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай