Петък, 7 Февруари 2025

Горанов ще дисциплинира общините с процедури по финансово оздравяване

Горанов ще дисциплинира общините с процедури по финансово оздравяване
Публикация   12 Ян, 2016   /     dnevnik.bg   /     170

    С промени в Закона за публичните финанси се предвижда ред за откриване на процедури по финансово оздравяване на общините. Дадена е дефиниция на условия, при които се смята, че съответната община има финансови затруднения. Ако са налице три от посочените пет, кметът е длъжен да информира общинския съвет и да му предложи започването на процедура по оздравяване.


   Това е записано в проект на Министерството на финансите.

   Кметът трябва да изготви плана и да го подложи на обществено обсъждане. Общинският съвет може да възложи на кмета да поиска от министъра на финансите временен безлихвен заем. Неговият срок се определя от финансовия министър, като не може да надхвърля срока, в който ще се прилага планът. Заемът може да бъде изискан предсрочно, ако министърът установи, че съответната община се отклонява от оздравителния план.

   Общинският съвет определя срок на плана, който по закон може да трае до три години.

   Общините в процедура по финансово оздравяване трябва да обсъждат бюджета си с финансовия министър. В проекта има изисквания за публичност на действията на кмета на общини в такава процедура.

   С решение на Министерския съвет на общините ще могат да се отпуска допълнителни субсидии от централния бюджет, с които те да покрият безлихвения заем при определени условия.

   С проекта се предлагат и промени, отнасящи се до структурния дефицит. От Министерството на финансите припомнят, че е в сила Закон за фискалния съвет. В резултат сега се въвеждат възможности за отклоняване от средносрочната бюджетна цел на този показател.
 
   Възможностите са това да е временно отклонение, а в определени случаи да се прави и годишна корекция. Последната се прави при при провеждането на значими структурни реформи или еквивалентни на тях инвестиционни проекти, които имат положителен ефект върху фискалната устойчивост в дългосрочен план.

   Така на практика дефицитът на касова основа може да се увеличава до 3 на сто от БВП.

   Със законопроекта се урежда възможността за ограничаване поемането на дълг отстрана на институциите, които влизат в сектор "Държавно управление", в случай на превишение на прага за дълга от 60%. Това се прави, защото дългът им би могъл да окаже значително влияние върху нивото на държавна задлъжнялост при процедурите за свръхдефицит.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още