В същото време държавата е направила твърде сложни процедурите за внос на горива, което реално изключва възможността пазарът да се регулира чрез конкуренция. Дали това не полага на единствения производител на горива у нас? При всички положения му помага, дали случайно или не, категоричен бе Хърсев. И ако производителят продължи да се държи по този начин, държавата рано или късно ще се намеси.
Проблемът според него едва ли е в увеличеното потребление на горива през лятото.
В последните месеци, през които се срина цената на петрола, у нас цените не се промениха. Като причина беше обясняван курсът на долара и това, че той поскъпва. На 1 май и вчера цената на долара обаче е една и съща. Една и съща е и цената на бензина 2,29 лв. Но в същото време цената на барел суров петрол на 1 май е 65 долара, а вчера е 42 долара.
Цената на петрола е 40% от тази, която плащаме. Най-високата част от цената е за акцизите. Освен че имаме най-скъпото производство на бензин, имаме и най-ниския акциз в ЕС. България получава от търговците най-малко пари от акциз в ЕС. У нас акцизът на бензина е 36 цента, в Австрия е 48 цента, в Румъния 46 цента, Унгария е 39 цента.
Според финансиста Хърсев производителят продава на цената, на която може. По думите му начините за противодействие са два – или пазарът се свива и производителят снижава цената, или има внос от друг производител.
„За съжаление, в годините на рецесия у нас си отидоха от пазара търговци, които внасяха и даже изнасяха горива”, посочи експертът.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай