Вторник, 15 Октомври 2024

BILLA: Продавачът се продава

BILLA: Продавачът се продава
Публикация   28 Март, 2015   /     capital   /     417

Германската верига заедно с PENNY се готви за изтегляне от България. Опашката е от двама

Veni, vidi, vici - дойдох, видях, победих. С малки разминавания в очакванията за времевия хоризонт между втората и третата стъпка, така големите чуждестранни вериги си представят проникването си на малък пазар като българския. Особено когато става въпрос за най-мощните от тях - организира се мащабно навлизане, наливат се милиони за наемане и покупка на площи и маркетинг, а заложеният резултат е голям пазарен дял, определена печалба на даден етап и по възможност лидерска позиция. Ако това не се случи за планираното време - няма смисъл. Следва продажба на бизнеса и насочване към нов пазар. В крайна сметка за концерни с обороти от десетки милиарди евро пазар като тукашния няма как да е стратегически.

  Конкретно в случая на германската REWE с веригите й BILLA и PENNY в България е настъпил именно моментът на изхода. Компанията дойде, видя, не победи и предпочита да не инвестира повече в името на скромна печалба и трудно бъдеще. Затова и от няколко месеца върви процедура за продажба на обектите с двете марки. Новото сега е, че процесът сериозно напредва, има конкретни подадени оферти и реален шанс до два месеца да има договорена сделка. Компаниите, ангажирани с процедурата, предпочитат да отричат или да отказват коментари, но информацията на "Капитал" по темата бе потвърдена от пет различни източника. А според нея, ако продажбата стане факт, тя ще е ако не водеща, то сред номинираните за сделка на годината, поне като размер.

             Желаещите на касата

  При първата процедура за продажба на бизнеса на REWE "офертата" беше за пакета магазини в България и Румъния. Тя стартира преди почти година, а ексклузивитет за преговори като купувач получи голям фонд за дялови инвестиции с фокус върху Централна и Източна Европа - базираният в Лондон Mid Europa. Разбира се, тогава от централата на REWE във Виена отрекоха изобщо да има опит за продажба и дори заявиха, че България е сред фокусите на бизнеса им - обяснима реакция предвид факта, че на такъв етап няма как да е сигурно, че сделка изобщо ще има, а търговията е сектор, чувствителен на слухове.

  Според източници на "Капитал" от индустрията се е разиграл именно песимистичният сценарий - след като е получил статута на предпочитан купувач за срок, изтекъл тази година, фондът е коригирал ценовата си оферта, продавачите са отказали сделка при тези условия и процедурата е започнала отново. Поканените чуждестранни вериги не са проявили интерес към малкия български пазар, разказаха близки до процедурата източници.

  При втория опит бизнесът на REWE в България се продава отделно и в пакета влизат само обектите BILLA и PENNY тук - 91 магазина на първата марка, и 49 - на втората. Индикативни оферти по информация от сектора, са се подавали до неделя, 22 март. И получените такива са две, и двете с български произход. Първата - на обединението "Пикадили" - Carrefour, и другата - на притежателите на "Белла България" - дружеството "Импала", получено след обединението на "Пик-ко" на гърка Димитриос Виндзилеос с "Белла България" на Жорж Веселинов и Венцислав Георгиев, който неотдавна излезе от компанията.

  Подателите на първата оферта не са неочакван кандидат. Съюзът на "Пикадили" и Carrefour е факт от ноември 2014 г. Тогава, от една страна, "АП Март" на Петър Дудоленски и Ангел Ангелов (син на собственика на групата "Градус" Иван Ангелов), което оперира "Пикадили", и от друга - гръцката Marinopoulos през "КМБ България", което пък държи франчайза за магазините Carrefour, влязоха с равно участие под шапката на общо дружество - притежател на двете вериги. Веднага след сделката изпълнителният директор на "Пикадили" Таня Косева-Бошова обяви в интервю за "Капитал", че групата има намерение да преговаря за покупката на още една национално представена верига.

  На пазара всъщност отдавна е известно, че инвеститор в цялото обединение са братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров. В интервюто си за "Капитал" Таня Косева-Бошова отрече това. Промените, доказващи именно тяхното участие обаче, вече са видими и в Търговския регистър (виж карето). Ако за самия Лазаров, освен че живее в Париж и по някакъв начин е близък до Marinopoulos, данни извън митологията няма, то за братя Попови е известно, че имат бизнес най-вече в сектора на недвижимите имоти - стоят зад проекти като офис центъра European Trade Center (ETC) на бул. "Цариградско шосе" в София, мол Burgas Plaza и др.

За желана допълнителна експанзия на обединението "Пикадили" - "Карфур" се говори в сектора все по-усилено, а очертаваният хоризонт то да се случи реално според вътрешни източници, пожелали анонимност, е два месеца. Вътре в самото дружество впрочем има размествания, говорещи вече ясно за реалните инвеститори (виж карето).

  Carrefour в България през последните години често бави плащанията към партньорите, което и рефлектира в слабо зареждане на самите обекти. След сделката с "Пикадили" очакванията този навик да се промени засега не се оправдават - той по-скоро се прехвърля като стил в новата, вече по-голяма структура, твърдят доставчици. Затова и евентуална покупка на BILLA и PENNY от същата група за пазара би означавало не само намаляване на конкуренцията между големите участници в търговията на дребно и по-малък избор за потребители и производители, но и притеснения за евентуално разпространяване на трудно приемливи търговски практики.

  Най-силен логично би бил ефектът от това за доставчици на стоки, които до момента са разчитали на диверсификация на бизнеса си между няколко вериги с различни условия - някои от тях могат да се окажат изведнъж с клиент, държащ основната част от оборота им и без особено желание за редовно плащане.

  От самата група "Пикадили" - "Карфур" впрочем обещават скорошна промяна в отношенията си с дoставчиците. "Предвиденото увеличение на капитала на обединението от 23 млн. евро ще започне веднага след приключване на юридическите действия по институционализиране на джойнт венчъра. Парите от увеличението на капитала ще се използват за продължаване на процеса по изплащане на задълженията към кредитори и доставчици на "КМБ България". Независимо че увеличението на капитала все още не е започнало, към днешна дата обединението вече е изплатило голям брой задължения", казаха оттам. "Желанието ни е да имаме нормални и спокойни търговски и финансови взаимоотношения с всички партньори, тъй като разчитаме да продължим да работим заедно и във вече интегрираната търговска и управленска структура на компанията", добавят от обединението.

  Що се отнася до втория кандидат - през ноември 2014 г. единият от основателите на "Белла България", Венцислав Георгиев, се оттегли и всъщност "Импала" остана на гърка Виндзилеос и Жорж Веселинов, като дружеството се контролира от първия. Участието на групата в сделка от този ранг също не е изненада - "Белла България" е една от най-големите компании в хранителния сектор в страната с приходи от 267 млн. лв. за 2013 г. и печалба от 9.1 млн. лв. (16.2 повече спрямо предходната година).

  Дали до сделка с някой от двамата кандидати изобщо ще се стигне е рано да се прогнозира. Очакванията са още идната седмица, след като предварителните оферти вече са разгледани, един тях да получи ексклузивитет и преговорите да продължат с него. По-вероятно с ритейлъра. Което обаче не означава, че продажба задължително ще има.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha