Вторник, 15 Октомври 2024

Пазарът на бира се е свил с 5% през 2014 г.

Пазарът на бира се е свил с 5% през 2014 г.
Публикация   25 Март, 2015   /     akcent.bg   /     576

Предпочитани остават по-евтините пластмасови бутилки

Пазарът на бира се свива за втора поредна година, а привличането на клиенти струва на пивоварите все повече инвестиции в нови продукти. Според официалната информация на Съюза на пивоварите в България (СПБ) през миналата година компаниите са реализирали продажби в размер на общо 4 873 350 хектолитра, или с близо 5% по-малко спрямо 2013 г. Двете числа са сравними единствено с 2009 г., когато потреблението на бира е било в същите обеми както сега, а годишният спад бе около 9%.

  Според представителите на бранша причината за значителното свиване на потреблението на бира са климатичните аномалии. Миналата година през летните месеци имаше интензивни валежи, което се отрази негативно върху туристическия поток. Обикновено в периода май - август компаниите генерират 50% от годишните продажби на бира. От СПБ все още не са готови с годишните данни за продажбите на т.нар. студен пазар (хотели, ресторанти, кафетерии). Предвид оплакванията на бранша този сегмент вероятно ще отчете значително свиване.

            Повече инвестиции

  За да поддържат продажбите си, производителите се налага да разширяват своето портфолио, което изисква и повече инвестиции. През 2014 г. фирмите, членуващи в браншовата организация, са вложили общо 73 млн. лв. в капиталови инвестиции за развитие на индустрията. Това е с над 20% повече спрямо 2013 г. Статистиката показва, че обемът на инвестициите през миналата година е един от най-големите досега. Повече средства са били инвестирани единствено през 2007 и 2008 г., които бяха най-силните икономически години за страната.

  Пивопроизводителите разширяват портфолиото си, като предлаганите от тях нови опаковки и разфасовки бира през 2014 г. са над 20. През миналата година членовете на Съюза са позиционирали на пазара и 10 нови марки: Stolichno Weiss, Zagorka Maxx 0,0%, Ариана Радлер розов грейпфрут, Amstel Premium Pilsener, Kamenitza Fresh Blackcurrant & Lime, Carling Lager, Blue Moon, Kamenitza Тъмно Cherry, Erdinger и "Хелиос".

  Проучване на агенция IPSOS България от февруари е показало, че иновативните продуктови предложения към потребителите се отразяват и върху техните нагласи към качествата на категорията. 28% от анкетираните смятат, че бирата е модерна напитка. Това означава, че 1 460 700 от пълнолетните българи подкрепят това твърдение, а 1 878 000 от населението на страната над 18 г., или 36% от анкетираните, определят пивото като най-подходящото за тях питие. "С непрекъснaти нововъведения на пазара, усъвършенстване на технологиите и съчетаване на традиции и иновации в производството на бира пивоварните компании успяват да предложат висококачествен продукт на потребителите у нас", коментира изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.

            Предпочитания към по-евтиното

  Според наличните данни през 2014 г. отново с най-висока реализация на пазара са PET опаковките (пластмасовите бутилки) с пазарен дял от 61%, който расте с 1 процентен пункт спрямо предходната година. След 2008 г. делът на пластмасовите бутилки надхвърли стъклените и тази тенденция се задържа и до момента. Причината е чисто финансова — бирата, продавана в този вид опаковки, е по-евтина.

   Делът на стъклени бутилки пада леко до 24%, на кеновете също – до 9.5%. При наливната бира има ръст на пазарния дял до 5.5%. Цифрите според СПБ ясно показват oриентирането на консуматорите към продажби за вкъщи (т.нар. топъл пазар) и търсенето на по-евтини стоки.

  В голяма степен тенденциите за продажби по видове опаковки са отражение на покупателните възможности и нагласи на българските потребители. В отчета на пивоварите към средата на 2014 г. бе записано, че се запазват сравнително високите обеми на продажбите на евтини вносни марки бири, които се разпространяват чрез големите търговски вериги, най-често в кенове.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha