Вторник, 15 Октомври 2024

Китайци създадоха първия водороден трамвай

Китайци създадоха първия водороден трамвай
Публикация   21 Март, 2015   /     akcent.bg   /     367

 

Нова технология превръща водата в евтино гориво

Първият водороден трамвай в света беше създаден от китайска компания. Той ще бъде захранван изцяло с помощта на водородно гориво. В момента Китай е единствената страна в света, която разполага с технологията за производство на подобни превозни средства, обяснява Лиан Джанин, главен инженер от Южната железопътна корпорация на народната република.


Първият прототип на трамвай беше готов в четвъртък. Влакчето може да се движи със скорост до 70 км/ч и изразходва горивото си след 100 километра. Това обаче не е проблем, защото презареждането на возилото трае само 3 минути и то отново е готово за път. Като се има предвид, че трамвайните линии в Китай са дълги средно 15 километра, презареждането ще става през 3 часа, изчисляват производителите. Превозното средство

няма да има вредни емисии

защото единственият страничен продукт от изгарянето на водород е вода. Няма да има опасност и от изтичане на азотен оксид – отровен газ, който се получава при някои процеси в горивните клетки заради високата температура в тях. Машините на новия трамвай ще работят при под 100 градуса по Целзий, така че замърсяването е изключено. Возилото ще има 60 седалки и ще може да вози общо 380 пътници.

Новият трамвай е само едно от многото нововъведения в сферата на водородната енергия през последните години. Все повече компании се обръщат към този чист и ефективен източник на енергия, който би могъл да реши проблемите с глобалното затопляне и с изчерпването на фосилни горива като петрола и природния газ.

За да може водородът да замести тези горива обаче, е необходим по-лесен начин за добиването и съхранението на експлозивния газ. Сегашните методи или изискват прекалено много енергия и ресурси за разпадането на водата на водород и кислород, или пък използват въглеводороди като метана, които при химични реакции отделят парниковия газ въглероден диоксид. Затова наскоро австралийски учени създадоха нов по-прост и евтин метод за производство на екологично чистото гориво.

Специалисти от Университета на Нов Южен Уелс съобщиха, че са създали електрод от никел и желязо, който може да бъде използван за по-ефективното разделяне на водните молекули на водород и кислород – така наречената електролиза. Досега за тази цел се използваха по-редки и скъпо струващи метали.

Подобен пробив имат и учени от Калифорнийския технологичен институт, които са създали

изкуствено листо на дърво

което с помощта на слънчева енергия и никел предизвиква хидролиза на водата и произвежда водород. Новият материал може да увеличи и безопасността при производството на водород, като раздели експлозивния газ от кислорода. Опасността от взрив е един от основните проблеми при работата с изключително активния елемент.

Подобни нововъведения могат да доведат до нова индустриална революция, която е наричана „водородна икономика”. С помощта на слънчева енергия и вода човечеството ще може да произвежда гориво сравнително евтино и така ще реши голяма част от енергийните си проблеми. Трябва обаче да бъде решен още един проблем – как водородът да гори безопасно. За целта в момента се използват химически реактори, наречени горивни клетки, в които горивото отделя енергия без експлозия. Те обаче са скъпи и тежки и това ограничава възможността за използването им в коли.

Въпреки това много автомобилни компании, особено в Япония и Корея, вече имат модели, работещи на водород. Според материал на Би Би Си, озаглавен „Водород, водород навсякъде…”, фирми като „Хонда”, „Тойота”, „Нисан” и „Хюндай” вече смятат, че са намерили подходящата горивна клетка за комерсиална употреба. Очаква се подобрени модели на техните коли да излязат през 2015 и 2016 г., като един от тях, подобно на китайския трамвай,

ще може да се зарежда само за 5 минути

От „Тойота” твърдят, че в Япония вече има голямо търсене и хората чакат по три години, за да получат водородна кола. В същото време в Калифорния вече има 100 газ станции, които зареждат новото гориво. В Германия пък се строят други 100. Засега обаче водородът, който те зареждат, не е екологично чисто гориво, защото е произведен от метан с отделяне на въглероден диоксид.

Американският инженер Майк Стицки пък в същото време твърди, че е създал енергийно ефективна къща, която се захранва с помощта на слънчева светлина и водородни горивни клетки. Новият дом има постоянен достъп до енергия без връзка с централната електропреносна мрежа. Системата използва слънцето, за да разделя чешмяна вода на водород и кислород. Горивото се съхранява в контейнери и се превръща в електроенергия с помощта на горивни клетки.

            И боклуците стават на ток

   Испански учени откриха начин да произвеждат водород от части от електронни уреди, изхвърлени на боклука. Оказва се, че пластмасата в тях може да бъде разградена, като се използват редките метали от платките като катализатор на реакцията. В резултат на това се отделя водород, който може да бъде използван като гориво. Новата технология предлага и решение на нарастващия проблем с електронните отпадъци. Все повече телефони, таблети, компютри и телевизори се озовават на боклука, а в техните платки освен вредната за околната среда пластмаса има и множество редки и токсични метали. Досега нямаше ефективен индустриален метод за рециклиране на този тип електронни отпадъци.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha