Събота, 11 Януари 2025

Булмаркет ще инвестира 31 млн. евро в изграждане на 4 терминала за LPG газ в България до 2016 г.

   Булмаркет ще инвестира 31 млн. евро в изграждане на 4 терминала за LPG газ в България до 2016 г.
Публикация   17 Ян, 2015   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     403

До края на годината ще бъде построен първият на порт Булмаркет с капацитет 1000 куб. метра за зареждане на кораби

 

 

Проектът „LNG Masterplan Rhein-Main-Danubeпо програма TЕN-T на ЕС за развитие използването на втечнен природен газ като гориво за всички моторни плавателни съдове по реките Рейн, Мозел, Майн и Дунавн, Мозел, Майн и Дунав се реализира успешно в часта, в която Булмаркет е единствен партньор от българска страна.

        Стойността на целия мастер план е за 300 млн. евро и предвижда от Констанца до Ротердам по Дунав,  Рейн и Майн да се пътува само с кораби, двигателите на които работят само с течен натурален газ NLG вместо с дизелово гориво. Проектът трябва да бъде завършен до 2030 г.

-    На порт Булмаркет ще бъде една от спирките в българския участък и единствената бункер станция в българския участък

    Имаме вече готов проект. В момента ръководството на компанията подписва договорите за доставка на съоръженията. Доста време е отделено за на търсене производител на резервоари, на помпи, на кранове.

Вече този проблем е решен и до средата на януари ще бъдат преведени авансите с нагласа до месеците  юни - юли да пристигне оборудването. Срокът  за завършването на проекта е до края на 2015 година съм сигурен, че ще . ще го спазим и  терминалът да бъде готов.

  Обемът му е 4 бункера но 250 куб. м. или общо 1000 куб. м. Един кораб реално бункерова 50-60 т. максимум, като капацитетът на терминала е в тонове близо 700 тона.

  Новото модерно съоръжение на порт Булмаркет ще струва  2,5 млн. евро, част от които са по програмата TЕN-T на ЕС.

 Мастер планът предвижда газът да влиза по Дунава да влиза, но докато не стане терминала в Констанца/ там сега вървят проучвателни и проектантски работи и най-вероятно ще се забави/  дотогава ще го вкара с контейнери.

 

    Проектите на дружеството обаче не спират до тук. Заедно със Световната банка и Европейската банка за възстановяване на развитие ще се  разшири тази идея  се възнамерява Булмаркет да изгради 3 терминала за течен натурален газ NLG.

Освен в Русе, големи газохранилища се предвижда да работят и в Пловдив, София и на гара Бяла. Целият нов проект е за 31 млн. евро, като се предвижда да бъде завършен до края 2016 г.

Финансова подкрепа от страна на Световната банка ще има за целия проект като изгоден кредит за сравнително дълъг период на възстановяване.

На въпрос на Акцент.БГ дали в случая става въпрос за Станко Станков отговори своеобразна конкуренция с Южен поток, то той отговори:

Да, касае и то много сериозно. И то по-скоро бизнеса, който тепърва ще развиваме. Бизнесът с LNG (течен натурален газ). И то е алтернатива на газът по тръбите, навсякъде е така. Има много големи терминала в Турция, Гърция, по всичките морски държави. Той ще се втечнява в Катар, Либия, Алжир, Нигерия, САЩ и се  кара с много големи танкери, 150-200 хил. тона. Разтоварва се в тези терминали, там се регазифицира и се пуска по тръбите. Този газ е конкуренция на компресирания натурален газ по тръбите, който се разнася по предприятията за индустриални цели и на дъщерни станции за зареждане на автомобили”.

Обемите LNG, които Булмаркет възнамерява да продава у нас, са около 3-4 хил. тона месечно. Реално обаче тези обеми могат да бъдат увеличени изключително много, ако газът по тръбата е по-скъпа от това, което компанията ще доставя. А то е напълно нормално в някакъв момент да се случи точно това нещо, ако газта минава през Турция.

 Турция ще стане продавач, Турция ще определя цената, а тя няма да е ниска, смята Станков. В същото време целта на руснаците е да заобиколят Украйна и те най-вероятно ще спрат да продават газ през Украйна, когато тръгне през Турция, те. Под съмнение остава нормалната експлоатация на „Северен поток”…

    В момента се водят преговори с няколко терминала – 2 турски, един гръцки, от Испания, от Белгия и др.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha