Понеделник, 23 Декември 2024

При проблеми с говора на децата трябва да се търси логопедична помощ от ранна възраст

При проблеми с говора на децата трябва да се търси логопедична помощ от ранна възраст
Публикация   03 Фев, 2014   /     akcent.bg   /     736

Деца от най-различна възраст и с най-различни проблеми попадат в Логопедичните кабинети на Лечебни заведения „Медика”. С момичетата и момчетата работят екип от специалисти, логопеди и психолози.

Според тях е изключително погрешно схващането, че за да се започне езиково-говорна терапия при едно дете, което има проблеми, то трябва да има навършени поне четири години. „Всичко зависи от проблема. Има нарушения, които могат да бъдат хванати в съвсем ранна детска възраст. Примерно, ако до една годинка детето има проблеми с храненето, това означава, че има вероятност това да се отрази и на говоренето. Това е така, тъй като механизмите на хранене и говорене са подобни. Обикновено нарушенията в храненето са свързани с нарушения на работата на езика, устните и преглъщането, което пък от своя страна след това се отразява на говоренето”, коментира Светлана Стефанова, логопед в Логопедични центрове „Медика”. Тя даде още няколко примера – ако на две години детето използва само ограничен брой думи и не ги свързва в изречения или речта му е неразбираема, това е сигнал, че трябва да се направи консултация със специалист. Напоследък  зачестяват проблеми свързани с общото развитие на детето - изоставане в различни психични, двигателни и говорни процеси.

 

В Лопопедични центрове „Медика” при необходимост се прави консултация със специалисти в различни области – психолог, детски психиатър, детски невролог, уши, нос и гърло. Това се налага, за да може всеки проблем, свързан с двигателното развитие, храненето, проговарянето и поведението на децата, да бъде най-точно диагностициран и да започне правилна терапия. „Често при нас са идвали родители, които искат да се консултират за нещо което ги притеснява. Понякога се оказва, че всичко е в норма и е в реда на нещата. Просто се дават съвети за по-правилно общуване с детето, или психологът ни може да ги насочи към по-позитивни мерки на възпитание”, каза още Светлана Стефанова. 

Тя коментира, че ако едно дете не говори правилно, причините може да бъдат най-различни – от стресова ситуация у дома, в яслата или градината, през която е преминало, до това, че има проблеми със слуха.  В други ситуации, в които децата разбират всичко, но не могат да произнесат и една дума, нарушенията са в централната нервна система. Детските психиатри са тези, които поставят диагнозата, свързана с нарушенията от спектъра на аутизма или генерализирано разстройство на развитието. При тях също е важно да се установят нещата в съвсем ранна детска възраст за да се постави точна диагноза. Така ще се предложи адекватна помощ на детето и семейството.

В повечето случаи малчуганите, които за първи път попадат в кабинета нямат уточнена диагноза. Първата причина, родителите да се обърнат към спецалистите е това, че детето или не говори, или има проблем с изговярянето на думи. „Често ние сме първите към които родителите се обръщат, тъй като се забелязва, че детето не говори. Това притеснява родителите, а и е сигурен сигнал, че нещо не наред.

 

Проблемите в поведението и двигателното развитие се обясняват понякога от родителите с това, че детето е малко, че е глезено, или че има труден характер. В много от случаите обаче се оказва, че това не е точно така и си има причина”, коментира Светлана Стефанова. Тя допълни, че работата с всяко дете е строго индивидуална. При някои се изискват по-специфични методи за работа при представяне на света около тях. Това са така наречените сензорно-интегративни дисфункции, при които се налага да се работи със средства, които стимулират едновременно тактилно, зрително, слухово  детето, за да направи то връзка между понятията, които му се предлагат и да развива уменията, които очакваме от него в определена възраст.

 

При някои деца, има проблем със словореда. При тях картинния материал и подреждането на изображения, помагат,  гледайки и посочвайки в правилния ред картинките, да изговарят правилно  изречението. „При малките се използват повече игрови методи, за да може детето да бъде включено в работата, и да му бъде привлечено вниманието.  Докато се стигне до тези, които подготвяме за първи клас, за да могат родителите да ги изпратят спокойни на училище”, допълва Стефанова.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha