Вторник, 27 Октомври 2026

17-годишно момиче е било прието в Спешен център със съмнение за отравяне със смъртоносния фентанил

17-годишно момиче е било прието в Спешен център  със съмнение за отравяне със  смъртоносния фентанил
Публикация   27 Окт, 2026   /     akcent.bg   /     94

Д-р Емилия Поюклиева предупреди за опасността от фентанил сред младежите

 

                Опасност, която не бива да се подценява

Фентанилът е мощен синтетичен опиоид, който има приложение в медицината при строго определени условия. Извън медицински контрол обаче той може да причини тежко отравяне, включително животозастрашаващо потискане на дишането.
 
   Особено опасна е употребата на вещества с неизвестен произход и състав. Човек невинаги знае какво действително съдържа приеманият продукт и в какво количество.
 
   Според Световната здравна организация характерните признаци на опиоидно предозиране включват загуба на съзнание, затруднено дишане и силно свити зеници. Възможни са също необичайно бавно дишане, липса на реакция и промяна в цвета на устните.
При подобни симптоми незабавно трябва да се потърси спешна медицинска помощ на телефон 112. Пострадалият не бива да бъде оставян сам. Ако е в безсъзнание, но диша нормално, трябва да бъде поставен в стабилно странично положение. При липса на нормално дишане е необходимо да се следват указанията на спешния диспечер.
 
   При съмнение за опиоидно предозиране налоксонът, когато е наличен, може да противодейства на ефектите на опиоида. Прилагането му обаче не отменя необходимостта от спешна медицинска помощ.
 
   Именно бързата реакция е сред най-важните послания в предупреждението на д-р Поюклиева.
Лекарката насочва вниманието на тийнейджърите към личната им безопасност по време на забавления – да не приемат неизвестни вещества или напитки от непознати и да не оставят чашите си без надзор. Същевременно призовава родителите да изграждат доверие с децата си, така че при проблем те да потърсят помощ, без страх, че първата реакция ще бъде наказание или обвинение.

                       Най-важният разговор трябва да започне навреме

Последното предупреждение на д-р Поюклиева поставя въпрос, който засяга не само Гоце Делчев.
Как могат младите хора да разпознават опасните ситуации и как родителите да ги подготвят да реагират разумно?
Само забраните невинаги са достатъчни. Необходими са знания за рисковете, откровени разговори и увереност, че при възникнал проблем помощта е по-важна от страха от последствията.
Когато приятел внезапно загуби съзнание, диша трудно или не реагира, не е време за догадки какво е употребил, нито за изчакване състоянието му да отмине. Необходима е незабавна медицинска намеса.
Конкретният случай, за който говори д-р Поюклиева, се нуждае от допълнително изясняване. Едно съмнение не доказва нито разпространението на определен наркотик в града, нито съществуването на по-широка тенденция.
 
   Но нейният призив има значение и отвъд този случай.
Защото навременната помощ започва много преди пристигането на линейката – с информация, доверие и готовност за действие, когато някой до нас е в опасност.