Сряда, 1 Януари 2025

Ново, по-евтино гориво на метанстанциите на Булмаркет от 2014 година

Ново,  по-евтино гориво на метанстанциите на Булмаркет от 2014 година
Публикация   30 Окт, 2013   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     829

Революционен проект инвестира над 80 млн. евро в смяна на дизеловото гориво в корабните двигатели в течен природен газ ( LNG ), а общата рамка е над 1 млрд евро

 

 

Под егидата на австрийската неправителствената организация Про Данюб Интернешънъл във Виена се проведе първа среща на консорциум от 40 партньори от 17 страни. Това съобщи за www.akcent.bg зам. управителят на "Булмаркет" ДимитърБаев. Поводът е спечелването на проект „LNG Masterplan Rhein-Main-Danube”по програма TЕN-T на ЕС за развитие използването на течен природен газ като гориво за всички  моторни плавателни съдове по реките Рейн, Мозел, Майн и Дунав.

Общата финансова рамка на програмата за над 1 млрд. евро.

Предвижда се изграждане на няколко големи терминала по протежението на тези реки.

В различни пристанище по поречието на Дунав и каналите в Европа ще бъдат разположени бункеровъчни станции за течен газ. Така постепенно вместо дизелово гориво корабите ще зареждат течен газ. По предварителни сметки това ще доведе до около 30% поевтиняване на разходите за гориво.

Булмаркет е единственият български участник в консорциума. В момента тече подготовка на административно-документалната част, като фирмата е кандидатствала за необходимите документи от институциите - РИОСВ, Басейнова дирекция, Община и др.

В българският участък на реката, бункеровъчната станция ще бъде разположена на пристанището на Булмаркет в Русе. Ще разполага с 4 съда по 250 куб. м. От компанията в момента проучват всички потенциални доставчици, както и дългогодишни технологични партньори от Европа, Турция и Китай.

Общият обем на съдовете ще позволява да бъдат зареждани с гориво около около 50 кораба. Технологиите в този сектор, отдавна са на много високо ниво, което ще бъде и целта на проектният екип на Булмаркет. В страни като Великобритания, Холандия, Дания и Скандинавските страни вече няколко години усилено се работи по подобни проекти и вече са факт първите бункеровъчни станции, както и първите кораби, фериботи и самоходки използващи най-чистото гориво.

Друга цел на терминала е да осигури алтернативни доставки на гориво за различни ползватели в хинтерланда на пристанището, както и в по-голямата част от страната. LNG е чудесен заместител на LPG (пропан-бутан) и на компресирания природен газ (CNG). С течния газ ще могат да бъдат зареждани фабрики, хотели и т.н.

Стойността на целия проект за „Булмаркет” е за около 4 млн. евро, като половината от средствата са осигурени от проекта TЕN-T. Проектът стартира този месец, като в момента се изготвя стратегическият план за работа и се предвижда работата да приключи до края 2015 г.

 

Проектът е изключително амбициозен, тъй като трябва да бъде хармонизирана нормативната база на 13 държави, по отношение на ползването на втечнен природен газ като моторно гориво при плавателните съдове. За съжаление в България нормативна база по този въпрос почти липсва, а дори малкото написано е изключително остаряло от техническа гледна точка, визирайки повече от 20-30 годишни технологии. Същото се отнася и за повечето страни по поречието от бившия социалистически блок. По тази причина на един от водещите партньори в консорциума – Порт Ротердам  е възложено с помощта на елитни западни университети и технологични фирми, да бъдат разработени единни правила и обща законова рамка, която да бъде приложена директно във всички страни по поречието на Рейн-Майн-Дунав.

 

Друга част от проекта предвижда и използване на LNG като гориво за камиони. За да изпълни този ангажимент, Булмаркет ще преоборудва няколко свои станции, които в момента предлагат компресиран природен газ. На тези свои обекти освен предлаганите към момента конвенционални горива, компресиран природен газ (CNG) и втечнен нефтен газ (пропан-бутан, LPG) ще се предлага и LNG. Ще се използват две технологии – директно зареждане на LNG в криогенни резервоари на камионите и получаване на компресиран природен газ от LNG -  L-CNG технология.

По този начин „Булмаркет” ще бъде и първата в страната фирма, която ще изпълни и друга директива на ЕК, а именно да се изградят станции за зареждане на LNG на всеки 400 км по транс-европейските коридори до 2020 г.(известна като Директива „Син коридор”).

Нека припомним, че фирмата бе първата която отвори метанстанция в страната преди 10 години и до момента е единствената която разполага с верига от станции. Освен собствено менажираните 8 станции, фирмата е доставила специализирано оборудване на още 17 свои партньора, като по този начин се явява и с най-голям пазарен дял в областта на това алтернативно гориво.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha