По основните допускания и бюджетната прогноза за 2014 година Асоциация на индустриалния капитал в България счита, че прогнозата за 1,8 % ръст на БВП е оптимистична. Тя би се изпълнила само при благоприятни външни условия за българския износ, както и в случай, че мерките за увеличаване на вътрешното потребление и за по-добра регулация дадат резултат.
Категорично подкрепя тенденцията за поддържане на дела на средствата, преразпределяни от ДБ под 40 % - до 37,9 % в проекта за Бюджет за 2014 г. и намаление с 0,1 % на Бюджет 2013 г. АИКБ подкрепя данъчната стабилност при ниски равнища на данъчните ставки, като я оценява като един от основните фактори за привличане на инвестиции и за осигуряване на условия за икономически растеж. Подкрепя прогнозирания дефицит от 1,8 % и изразената тенденция за намаляване на размера на дефицита спрямо предходната година и оценява прогнозата за запазване на равнището на заетост и безработица като реалистична.
По Приходната част на ДБ, АИКБ счита заложения ръст на приходите в ДБ за изпълним. Предвижда се увеличение на общите приходи, помощи и дарения с 501,2 млн. лева, представляващи ръст в размер на 1,6 % спрямо приходите за 2013 г., което, предвид очаквания ръст на БВП и ръст на средната и минималната работна заплата, би могло да се оправдае. По отношение на заложените в ДБ данъчно-осигурителни приходи, асоциацията смята заложения ръст в размер на 1,477 млрд. лв., представляващи ръст в размер на 6,5 % спрямо Бюджет 2013 г,. за постижим. В прогнозата е заложен 0,7 % ръст на приходите от такси спрямо „2013 г. – програма“, което показва отстъпление от първоначалното намерение на правителството за намаляване на размера на държавните такси и формирането им изцяло на база на разходен принцип. Притеснява ги фактът, че в приходната част се предвижда ръст на приходите от глоби, санкции, наказателни лихви в размер на 12,5 % до 181,3 млн. лева.
По Разходната част на ДБ АИКБ подкрепя преструктурирането и редуцирането на бюджетите на министерствата и ведомствата - нещо повече, смятаме, че в издръжката на държавната система и администрация има още резерви, които могат да бъдат използвани. Също така, трябва да бъде направен функционален анализ и да се предприемат мерки за закриване на държавни структури с отпаднали, дублирани или затихващи функции. АИКБ подкрепя редукцията на бюджетите на първостепенните разпоредители в сектор „Отбрана и сигурност”. Също така, смятаме, че е възможно по-голямо намаление на средствата, предвид на доказаните неефективни и неефикасни разходи в сектора и неизвършени реформи, особено в сигурността. Категорично подкрепят увеличаването на средствата в бюджета за сектор „Образование и наука”. Според тях намалението на размера на капиталовите разходи е неправилно. В Бюджет 2014 капиталовите разходи намаляват с 379,9 млн. лева, представляващи 7 % спрямо размера им в Бюджет 2013, а именно тези държавни инвестиционни разходи биха могли да бъдат генератор на икономическия растеж. АИКБ не подкрепя замразяването на пенсионната реформа на фона на най-значителното нарастване на разходите именно в социалната сфера, в т.ч. разходите за пенсии, които достигат 10 % от БВП. Необходима е здравна реформа, която точно да определи държавната политика и модела на развитие на здравеопазването. АИКБ ще следи внимателно развитието на идеите за реформи в сектора, някои от които оценяват като изначално неефективни. Наблюдава се увеличение на резерва за непредвидени и неотложни разходи с 314,9 млн. лева или с 46,6 %, като основно се увеличават средствата за икономически растеж и държавност – 304.5 млн. лв. Подкрепят този подход - в резерв да бъдат заделени значителен размер средства, които, в случай на неизпълнение на приходната част на Бюджета, да могат да намалят възможността за прекомерно увеличение на бюджетния дефицит, а в случай на изпълнение на приходите - основата част от този резерв да бъде използван за инвестиции и подкрепа на икономическия растеж. АИКБ счита, че трябва да бъдат подкрепени усилията на правителството за продължаване прилагането на програмното бюджетиране.
По пакета изменения в нормативна уредба, свързани с проекта за Държавен бюджет за 2014 г.
положителни изменения, които АИКБ подкрепя и приветства са предложената нова форма на представяне на резерва по Закона за държавния бюджет за 2014 г. представлява нов подход в способите за представяне на бюджетните разходи. С нея ще се направи опит за отстраняване на значими недостатъци на бюджетния процес. За пръв път ще стане възможно да се контролират и така наречените задължения на първостепенните разпоредители, които са извън рамките на годишните бюджети. Предложението за вътрешно преструктуриране на бюджетите на първостепенните разпоредители, защото това гарантира икономии, които могат да бъдат насочени към образование или други значими за държавата дейности от обществен интерес.
АИКБ отбелязват, че в Бюджет 2014 и в изменението на данъчните закони най-накрая се поставя начало на решаването на дългогодишния проблем за бизнеса, свързан с методиката и базата за изчисляване на таксата за битови отпадъци. Икономическата логика изисква заплащането на таксата да е свързано с количеството на изхвърляните отпадъци, а не с величини като размер на балансова стойност или данъчна оценка на ДМА и позицията на АИКБ винаги е била такава. При изготвянето на промените в данъчните закони, Министерството на финансите работи активно с представителите на бизнес организациите, в резултат на което бяха приети редица предложения на бизнеса за промени на ЗДДС и ДОПК, например: обратното начисляване на ДДС при търговията със зърнени и технически култури, въвеждането на регламентиран контрол за стоки с висок фискален риск, въвеждането на режим на касовата отчетност на ДДС, усъвършенстването на единната сметка и т.н. Голяма част от проблемите остават нерешени и трябва да продължи усърдната работа на експертите на МФ, НАП и Агенция ”Митници” за изработването на нормативна уредба в областта на публичните финанси, която да намали административната тежест, да подобри условията за правене на бизнес и да намали дела на сивата икономика в България.
Изменения с отрицателен ефект. Липса на изменения, за които бизнесът настоява: Не подкрепят увеличаването на минималната работна заплата като цяло, и по-конкретно предложението за увеличения на МРЗ от 1 януари 2014 г. на 340 лева и прогнозите в КФП за размер на МРЗ за 2015 г. и 2016 г. - съответно 380 и 420 лева. Отново настояват за договаряне на диференцирани стойности на МРЗ по браншове. Компромисен вариант би бил МРЗ в размер на 330 лв. Увеличаването на максималния осигурителен доход от 2 200 на 2 400 лв. е мярка с отрицателен ефект за бизнеса, възприеман като дори по-сериозен от увеличаването на минималната работна заплата. Оценяват това решение като неправилно и водещо до допълнителен натиск върху предприятията. Компромисен вариант би бил МОД в размер на 2 300 лв. и максимална пенсия в размер на 40 % от МОД. АИКБ се обявява категорично против постоянното вменяване на задължението към работодателите да заплащат за първите 3 дни от болничните на работниците. Замислено като временна антикризисна мярка, това задължение сега се вменява постоянно на работодателите. Проблемът е, че те не разполагат с механизми да ограничават издаването на „фалшиви“ болнични листове и са изложени на злоупотреби от страна на работниците. Редно е или един ден да е за сметка на наетите лица, или да се възстанови заплащането на тези средства от държавата, като тя вземе мерки за предотвратяването на злоупотреби посредством издаването на „фалшиви“ болнични. Нелогично, необосновано и несправедливо към колектива е и правото на 40 и повече дни платена отпуска след две години майчинство. В настоящия проект за ДБ не е отпаднал т.нар. „клас“, в резултат на който минималната работна заплата нараства реално не на 340 лева, а на 370 лева, което намалява още повече разликата между минималната и средната работна заплата (СРЗ). АИКБ отбелязва, че внедряването на електронни услуги и създаването на функциониращо електронно правителство закъсняват и че на практика обхватът на електронните услуги е изключително ограничен, въпреки постоянно отделяните средства за целта и предлага средствата да се насочат именно към това, а не към съмнителни и необосновани разходи за поддръжка на вече закупен софтуер. Всъщност наблюдава се дори отстъпление от постигнати резултати - услуги, които бяха успешно тествани и внедрени, понастоящем не функционират. АИКБ настоява да бъдат свързани основните бази данни в България, така че да обменят данни, с оглед ефективното прилагане на практика на ЗЕУ. В проекта за Държавен бюджет не е решен и въпросът с ефективната регулация на дейността на дружества с монополно положение на пазара. Това ограничава свободната конкуренция, увеличава косвено данъчната тежест и възпрепятства намаляването на административните бариери пред бизнеса. Средствата за Националния план за действие по заетостта (НПДЗ) са увеличени в Бюджет 2014, но при загубени над 400 000 работни места в икономиката в последните години и постоянния натиск за увеличаване на минималната работна заплата, значителна част от увеличените средства ще бъдат за компенсиране на дисбалансите в плана и ще бъде обхванат същият брой лица. АИКБ предлага на това основание средствата в НПДЗ да бъдат увеличени с поне 10 %, за да могат да се предвидят по-мащабни действия за намаляване на безработицата и увеличаване на заетостта в страната главно чрез програми, насочени към предприятията. Негативно е и оставянето без промяна на предвижданото компенсиране за временна и постоянна нетрудоспособност. АИКБ нееднократно е настоявала за по-стриктно разглеждане на заявленията за нетрудоспособност, като твърди, че в тази сфера системно се допускат корупционни практики и нарушения, в резултат и на което инвалидните пенсии надминаха 900 хиляди. Рекордният 2-годишен срок на майчинство очевидно не води до търсеното увеличение на раждаемостта, а с увеличението на сумите за втората година се задълбочават проблемите. Отказват да приемем утвърждаването на явления като „професия майка”, „професия безработен”, „работещ инвалид” и други подобни. Ефективността на социалните помощи следва да се подобри, като се премине към ограничаване на кръга и към предоставянето им в натури /учебници вместо пари/. Няма промяна в планираните приходи от такси за вписвания в Търговския регистър, което предполага, че предложенията на бизнеса за автоматично въвеждане на някои данни в системата на ТР, които са налични вече в държавата, не се приема и няма да бъде реализирано и през следващата година.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай