Неделя, 29 Декември 2024

Новите договори за пътна поддръжка ще са с таван на цените

Публикация   25 Септ, 2013   /     capital   /     437

Кандидатите ще бъдат пресявани чрез метода икономически най-изгодна оферта

 


   След като през пролетта на 2012 г. се наложи да предоговаря част от позициите в договорите за пътна поддръжка, сега пътната агенция планира да въведе таван на цените за различните дейности. Това ще се случи при подписването на новите 4-годишни договори, което се очаква да стане следващата година, съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на дискусионния форум "Строителството през 2014 г. – перспективи и предизвикателства", организирана от Камарата на строителите в България.
Според нея тръжните процедури за почистване и поддръжка на републиканските пътища ще са голямото предизвикателство както за администрацията, така и за фирмите в бранша през 2014 г. Новите договори ще обхванат пътната мрежа в 27-те областни пътни управления плюс магистралите "Хемус", "Тракия" (новите отсечки), "Люлин" и завършените до момента участъци от "Струма".

         По нов начин

  Повечето от сегашните договори за пътна поддръжка изтичат в периода август – октомври следващата година. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обаче планират да пуснат новите тръжни процедури още през февруари, за да има време за евентуално обжалване, посочи председателят на пътната агенция Стефан Чайков.

  Той уточни, че офертите на кандидатите ще бъдат пресявани чрез метода на икономически най-изгодната, а не както досега на базата на най-ниска цена. "Страницата "най-ниска цена" в пътната агенция вече е затворена", обясни Чайков.

  Той също се ангажира чрез таван на цените по различните позиции да бъдат избегнати диспропорции, каквито се срещаха в старите договори. По темата се вдигна шум, след като миналата пролет пътната агенция огласи огромни разлики в цените по едни и същи позиции в различните области на страната. Оказа се, че чистенето на снега в област Плевен струва пет пъти повече на километър в сравнение с Благоевград и Пазарджик. За кърпене на дупки със студена асфалтова смес разликата между най-ниската и най-високата цена излезе над 20 пъти.

  Като причина за големите разлики от АПИ посочиха липсата на конкуренция в част от тръжните процедури. Така например в 11 от 27-те търга за пътна поддръжка е подадена само една оферта. В интервю миналата година тогавашният председател на пътната агенция Лазар Лазаров дори описа как в някои случаи фирмите кандидати са чакали с два комплекта документи - с високи и с ниски цени. При липсата на конкуренти са подавали тези с високите.

  Тези практики станаха повод бившият министър на регионалното развитие в правителството на ГЕРБ Лиляна Павлова да поиска предоговаряне на цените по част от позициите в договорите за пътна поддръжка. След като то приключи, Павлова отчете средно 10% намаление на цените по договорите, но основно по периферни дейности като миене на пътни знаци и косене на трева. По нейно обяснение заради растящите цени на горива и битум разценките за кърпене на дупки и зимна поддръжка не са пипани.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha