Българските общини нямат единен стандарт при предлагането на административните услуги на бизнеса, което води до корупция и бавен темп на развитие. Това са изводите от доклад на Световната банка за административните пречки пред бизнеса на общинско ниво. Основните проблеми са различните срокове за издаване и валидност на документите, както и различните им цени. За това няма логично основание. Един от най-големите проблеми пред фирмите е и броят на документите, които общинските администрации изискват. Така например във Варна фирмите трябва да представят пет документа, за да получат разрешение за строеж, докато в Стара Загора за същата услуга са нужни 11 документа. За регистрация на сграда в Добрич са нужни 5 документа, а във Варна техният брой е 18.
"Администрациите изискват излишен брой документи и чести лични взаимодействия с много служители от публичната и общинската администрация, като именно тези условия нерядко насърчават корупционни практики", се посочва в доклада.
Времето, за което се издават документите, също варира според общината, но без да има основание за това. Така например в Пловдив и Варна издаването на разрешения за поставяне на реклами отнема 30 дни, като тези общини са сравнително натоварени в това отношение. За сравнение - в Стара Загора това отнема 90 дни, а там работната натовареност е значително по-малка.
Сроковете на валидност на дадено разрешение също са различни в различните общини. Добрич и Пловдив издават разрешение за поставяне на рекламно-информационни табла със срок на валидност три години, докато същото разрешение във Варна и Благоевград важи едва година. За билбордове разрешението в Стара Загора важи пет години, но за банери същата община издава разрешения, които важат едва 30 дни, а фирмата заявител трябва да чака 90 дни, за да получи такъв документ. Видин е гъвкав в това отношение, като се проявява готовност за договаряне на срока на валидност на разрешението. В Русе пък разрешението е безсрочно, в случай че заявителят е и собственик.
В пъти се различават цените на едни и същи документи в различните общини. Например една фирма във Велико Търново плаща 15 лв. за разрешение за разполагане на преместваем обект, докато същото разрешение във Видин и в Кюстендил струва съответно 30 лв. и 60 лв. Във Видин таксата е една - 30 лв., а в Русе има две такси на обща стойност 75 лв. В Кюстендил е определена такса от 200 лв. за билборд с какъвто и да е вид информационно съобщение, а в Благоевград таксата е между 30 лв. и 100 лв. в зависимост от местоположението. Стара Загора и Пловдив обаче прилагат диференцирана такса според размера и вида на рекламното съобщение. В Кюстендил и София разрешението важи пет години, в Добрич и Велико Търново - три години, а в Бургас и Варна - едва една година. В други общини, в т.ч. Видин и София (район "Младост"), валидността съответства на срока на договора за наем, докато например в Стара Загора разрешението е безсрочно, в случай че преместваемият обект е разположен на собствен терен.
Заключенията на Световната банка са направени след проучване в периода 2011-2012 г. на 11 български общини. Това са Благоевград, Бургас, Добрич, Кюстендил, Пловдив, Русе, Стара Загора, София, Варна, Велико Търново и Видин. Проучването обхваща административните пречки пред бизнеса, разглеждайки 16 административни услуги от общо 200, отнасящи се до разрешения и одобрения.
ИНДЕКСИ
Според индекса "Възприятие за корупция" в изследването на Института за пазарна икономика, направено през 2011 г., с най-ниски показатели са Монтана, Русе и Враца, като местната общност дава най-висока оценка на усилията на администрацията за по-добро управление. Най-ниско в класацията по този показател се нареждат Кърджали, Стара Загора и София. Според изследването на ИПИ за 2011 г. Добрич е най-прозрачната от всички 487 административни структури. Бургас пък е първенец по електронно обслужване.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай