Днес е : Вторник, 15 Октомври 2019

Иво Прокопиев: Делегитимира се идеята, че може законно да успееш в България

Публикация 26 Nov, 2017 / akcent.bg

   От работещо на загуба предприятие при придобиването му през 2000 г. за следващите 13 години "Каолин" стана лидер на пазара на суровини за стъкларската и керамичната промишленост в Източна Европа, но Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество под натиска на прокуратурата не се интересува от това, заявява в интервю за сайта Терминал 3 Иво Прокопиев, съиздател на "Дневник" и "Капитал".

   На въпрос за атаката срещу него той казва, че основната причина е независимата позиция на двете медии, но тя е започнала още през 2009 г. при първото по-сериозно разследване за КТБ.

   "Сега обаче тя цели и нещо друго. Да делегитимира идеята за предприемачество, идеята, че е възможно по законен начин да успееш в България", казва Прокопиев. Той се връща към "Каолин" и посочва, че при придобиването на дружеството от "Алфа финанс" през 2000 г. то е било на сериозна оперативна загуба и с годишен оборот от около 14-15 млн. лева. "За 13-те години, в които "Алфа финанс" беше мажоритарен собственик, инвестирахме над 120 млн. лева във фирмата, половината от които привлечени от инвеститори на капиталовия пазар. Построихме 27 км газопровод, за да се смени скъпото и мръсно дизелово гориво. Придобихме трите конкурента в Сърбия – "Копови", Уб; "Сърбокварц", Зайчар, и завода "Бяла река" в едноименния град. Построихме най-модерния за времето в Европа завод за стъкларски пясък в Чернигов, Украйна, за пазарите в Русия, Украйна и Беларус. Разработихме друго находище в Орехов, Запорожие. Бяха разработени десетки нови високотехнологични продукти. Развихме силни търговски структури и станахме лидер и на пазари, където нямахме производство – в Турция, Италия, Румъния, Гърция, Македония, Египет", разказва Прокопиев.

  Той посочва, че около "Каолин" се създаде клъстер на стъкларската и керамичната индустрия и заради надеждността на суровините в страната стъпиха нови инвеститори като "Шишеджам" в Търговище, "Сен Гобен" в Калъраш и "Керос" в Русе, а съществуващи компании са увеличили производствения си капацитет. "Бяха открити хиляди нови работни места. Бяха платени десетки милиони данъци и осигуровки на държавата. От една полуфалирала фирма в Разградско "Каолин" стана лидер на пазара на суровини за стъкларската и керамичната промишленост в Източна Европа", припомня той. Добавя, че при продажбата през 2013 г. оборотът на "Каолин" е в размер на 160 млн. лв., или повече от 10 пъти, отколкото при придобиване на контролния пакет.

  "Каолин" има една от най-успешните следприватизационни истории в България. Разказвам това, за да се види, че успехът в бизнеса идва с правилна стратегия и дългогогодишни усилия на един много талантлив управленски екип. Много фирми бяха в ситуацията на "Каолин" в края на 90-те. Някои излязоха от кризата, защото попаднаха на предприемчиви и способни собственици, много други обаче не успяха", казва Прокопиев.

  "КОНПИ под натиска на прокуратурата обаче не се интересува от това. Не се интересува, че тази успешна сделка е проверявана многократно, включително и от съда, който на три инстанции постанови, че няма никакви нарушения. За модела "Пеевски" е важно всички да са с лоша репутация и избирателите да са объркани. Ако всички са окаляни, няма алтернатива, ако няма алтернатива, никога няма да има промяна", добавя той.

  На въпрос какво трябва да се направи, за да привлича България инвестиции, той отговаря: "Трябва да има върховенство на правото. Да има правила и държавата да остави на частния сектор да прави хъбове и да изгражда енергийни мощности."

  "Задачата на правителството е да създаде регламент за свободна търговия и свободна конкуренция. Не само в енергетиката, а в цялата икономика. Другото инвеститорите го разбират много по-добре от министрите и премиера", казва Иво Прокопиев.

Коментари

Свързани новини

Реклама

Реклама