Четвъртък, 26 Декември 2024

"Лукойл" стои на входа и на изхода на Държавния резерв

Публикация   22 Апр, 2013   /     в-к "Сега"   /     201

Фирмата, която е единствен доставчик на агенцията, се оказа и основен купувач

"ЛУКойл България", която години наред е единствен доставчик на горива за държавния резерв, се оказа и основен купувач на старото гориво, освобождавано от резерва. Компанията е закупила хиляди тонове стар дизел от резерва през тази и миналата година на по-ниски цени и на тяхно място е доставила друго гориво за по-високи суми, научи "Сега" от свои източници. "ЛУКойл България" потвърди, че купува старо гориво от резерва, но отказва да обяви количества и цени.

  По регламент държавният резерв обновява задължителните запаси от горива на всеки 5 г. при дизела и на всеки 2 г. за бензина. След като през 2011 г. смени бензиновите запаси, миналата и тази година резервът започна да обновява над 90 000 тона дизел. Сделките за продажбата на старото гориво се сключват на стоковата борса и компаниите, които го купуват, не се обявяват.

  През март "ЛУКойл България" е купила 16 742 т дизел, зимен клас, пуснати за продажба от държавния резерв. Горивото е продадено на цена от 2157.85 лв. на тон без ДДС, или 1.835 лв. на литър (1 тон дизел се равнява на 1176 литра) без ДДС. С данъка цената става 2.2 лв. Дни след сключването на сделката резервът е обявил поръчка за закупуването на нов дизел. На 3 април е сключен договор, отново с "ЛУКойл България", за доставка на 14 559 т. Цената по тази сделка, която е публична на сайта на агенцията за обществени поръчки, е 29068096.7 BGN с ДДС, или близо 1.70 лв. на литър. Сумата е без акциз и с добавянето му става 2.34 лв. на литър. От разликата в стойността само по този договор "ЛУКойл България" е на печалба от над 2.4 млн. лв.

  Подобна поредица от сделки, в които "ЛУКойл България" е първо купувач, после продавач, е имало и през 2012 г. От получената от "Сега" информация става ясно, че "ЛУКойл" е купувачът по борсови сделки, сключвани през годината, за над 88 000 т стар дизел. Дни след покупката фирмата е сключила последващи договори за доставки за резерва - на 33 100 тона дизел за 99647947.2 лв. с ДДС на 26 април 2012 г., на 14 421.5 т през юни за 41976717.47 с ДДС, на други 33 232.384 т за 99992255.57 с ДДС.

  "ЛУКойл България" купува горива от държавния резерв на стоковата борса на борсови цени, постигнати в съответната сесия. Всички сделки, сключени на борсата, са публични. Съответно информацията за тях може да бъде получена от "Софийска стокова борса" АД, се казва в отговора на компанията за "Сега". Цените на сделките на борсата наистина са публични, но информация за купувачите не се предоставя.

  Агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" първо обеща да отговори на поставените въпроси за купувача и цените при продажба на старо гориво, но после обясни, че няма право да предоставя подобни данни. Според резерва информацията била обект на нарочно питане по закона за достъп до обществена информация. Отговорът на държавния резерв също се забави, след като изпратените въпроси на "Сега" се оказаха прехвърлени незнайно как към папка "Спам".

                    ВЪПРОСИТЕЛНИ

  Цялият дизел, продаван и купуван от резерва, е зимен. Както "Сега" писа, доставките насред лято на зимен дизел са една от спънките пред конкуренцията при обявяваните процедури за купуване на нови горива. Няма никаква яснота и защо резервът търгува гориво, чийто срок на годност реално не е изтекъл. От публикуваните на сайта му обяви за предстоящи продажби става ясно, че дизелът всъщност се обновява, преди да е изтекъл 5-годишният срок на годност. Така например в последната обявя за продажбата на 16 742 т през март пише, че се продава гориво, произведено през 2009 и 2010 г. Дизел, произведен през 2010 г., бе пуснат за обновяване и м.г. На питане на бившия депутат на ДСБ Иван Иванов защо се пуска гориво с неизтекъл срок преди време, от резерва обясниха, че ставало въпрос за много малки количества.

 Новото гориво пък се доставя светкавично от "ЛУКойл България", въпреки че в обявленията за сключен договор сроковете за доставка са много по-дълги. Така например договорът за доставка на 33 232 т дизел от 27 септември 2012 г. е изпълнен за един ден - на 28 септември. От програмата за обновяване на резервите за 2012 г. стана ясно, че част от горивата се съхраняват извън собствените бази на резерва в непосочен външен съхранител.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha