Дисциплинарни производства срещу четирима свои служители е започнала Агенция "Митници". От пресцентъра на ведомството съобщават, че с действията си те са създали условия за безконтролно изнасяне на горива от база "Росенец", която е танкерният терминал на бургаската "Лукойл Нефтохим".
Това е мястото, където рафинерията получава суровия петрол за преработка и един от каналите, по които може да натовари вече готовите горива за доставка към дистрибуторите.
"...на 5 април от "Лукойл Нефтохим Бургас" немотивирано са поискали от началника на митница Бургас свалянето на няколко митнически пломби, както и за пет дни определени уреди да преминат от работен в тестови режим. Установено е, че в продължение на дни контролните точки са оставени без митнически пломби и без митнически контрол, като по същото време са извеждани големи количества продукти от данъчния склад, а впоследствие показателите на уредите са нулирани", се посочва в съобщението на митниците. Според източници на вестника става въпрос за десетки милиони литри бензин.
Какво е провинението
Измервателните уреди са задължителни за производителите на горива, цигари и алкохол, защото чрез тях се следи дали компаниите декларират за облагане пълния си обем продукция, или укриват част от нея за продажби на черно при по-ниски цени, защото не се плащат акцизи и ДДС.
След като в продължение на два месеца митничари следят инсталирането на измервателни уреди и констатациите им са, че рафинерията е покрила изискванията, на 11 април нефтопристанище Росенец получава акт за съответствие с изискванията на Закона за акцизите и данъчните складове.
На същия ден обаче координационният център в Централното митническо управление (ЦМУ) в София установява, че едно от вече поставените устройства работи на тестови режим. При последвалата проверка се оказва, че някои от поставените митнически пломби са подменени, други липсват, а метрологичните стикери са пробити.
Поставянето на пломби и запечатването на метрологичните стикери гарантира, че измервателното устройство ще отчита правилно количествата гориво, които се освобождават през контролната точка, а премахването на пломбите и стикерите позволява манипулации и подаването на неверни данни за това какви количества гориво се освобождават от терминала на "Лукойл" към клиентите.
От рафинерията са поискали писмено от ръководителя на митница Бургас да промени операционния режим на няколко устройства от "работен" в "тестов", без да аргументират искането си, съобщиха от митниците за "Капитал Daily" и допълват, че той е одобрил искането на компанията, без да е имал правомощията да вземе такова решение. "Той е превишил компетентността си, защото е трябвало да уведоми Централното митническо управление в София", допълват от агенцията.
Полуофициално
Според източник, близък до петролната компания, дружеството е напълно изрядно, защото всичко е ставало с формалното разрешение на митниците, а искането е било отправено до териториално компетентния представител на администрацията. Според него "Ваньо Танов (изпълнителният директор на митниците - бел. ред.) не вярва на служителите си в Бургас и иска лично да контролира нещата, които се случват, или просто търси повод за конфронтация".
Той допълни, че пломбите са били премахнати в присъствието на митнически служители, за да могат представители на "Лукойл" да проверят дали измервателните устройства са точни, но впоследствие митническите служители са били отзовани, за да може дни по-късно проверка на митничари от София да покаже, че пломбите липсват.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай