Ден след новината, че френската търговска верига Carrefour е забавила с месеци плащания към български доставчици, от компанията представител на марката - "КМБ България", реагираха, че случващото се е стандартна търговска практика в Западна и Централна Европа.
Оттам допълниха, че ръстът на доставчиците и на техните обороти в Carrefour е довел и до увеличение на административните процеси, но целта е да се подобри организацията на работа. Не коментираха обаче твърденията, че в основата на забавените плащания стои бързата експанзия на веригата на Балканите.
Междувременно производители и дистрибутори, които работят с "КМБ България", посочиха, че компанията опитва да предоговори генерално сроковете за разплащане, като ги удължи с 20-30 дена. По думите им това е изолиран случай на пазара, докато останалите вериги продължават да спазват стандартните периоди - 30-35 дни за хранителни продукти и 50-55 дни за нехранителни.
Случаят с Carrefour
Партньори на Carrefour обявиха, че веригата бави текущите си плащания средно с 45 дни, като в някои случаи все още дължи пари за стоки, доставени през януари. Освен това много от тях са получили по пощата анекс към договорите си с "КМБ България", който опитва да превърне отлагането на плащанията с 20-30 дни в стандартна практика.
Получаването му съвпада с годишните преговори между търговци и доставчици, при които се уговарят нови условия за работа, включително срокове за разплащане и отстъпки при доставки. За повечето вериги зимните и пролетните месеци са именно такъв период, а дистрибуторите го определят като "време за извиване на ръце".
"В анекса на "КМБ България" пишеше: "Очакваме да го върнете подписан." Но ние нямаме никакво задължение и намерение да се съгласим с него", обясни доставчик на Carrefour и допълни, че това мнение е споделено и от други колеги, с които е общувал.
Фирма от хранителния сектор, която работи с веригата, разказа, че до момента всяка пусната фактура се е плащала до 30 дни по-късно. Тоест ако е пусната на второ число от месеца, плащането е постъпвало на второ число следващия месец. При новите условия на "КМБ България" обаче занапред плащанията в подобен случай ще идват не в началото, а в края на следващия месец, т.е. отсрочката вече нараства до 60 дни.
Според компанията, пожелала анонимност, при бързооборотния бизнес, какъвто са храните, подобни срокове може буквално да фалират много производители.
Как плащат веригите
Представители на сектора обясниха, че в страната, а и в чужбина сроковете за плащане са почти еднакви. За свежите хранителни продукти този срок е най-кратък - около 30 дни, а за нехранителните - около 50, най-много 60.
"Това са максималните срокове, при които производителите могат да оцеляват финансово. Всяко забавяне и с 10 дни може да се окаже фатално и да събори предприятието", обясни мениджър на голяма търговска верига. Затова и през годините в Европа се е стигнало до баланс - кой е пределният срок, който доставчикът може да издържи. Търговските вериги в страната работят с почти еднакви срокове на плащане и никоя друга извън Carrefour не е поискала удължаване, показа и анкета на "Капитал Daily" сред доставчици. Затова и те намират обясненията на "КМБ България", че въвежда стандартни за Западна и Централна Европа практики, за неоснователни.
Доставчиците се позовават и на промени в Търговския закон от края на февруари, които наложиха 60-дневен срок за плащания по търговски сделки. Представител на българска търговска верига посочи, че макар и текстовете да допускат по изключение и по-дълги срокове, като цяло са внесли ред на пазара. Но законът може да доведе до съдебни спорове, а при работа между партньори ключови са комуникацията и търсенето на изгоден за двете страни баланс.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай