Забраната за пушене на обществени места вече дава ефект в свиване на продажбите с 3 до 4 процента, отчитат от Индъстри Уоч. От компанията уточняват, че е рано да се оценят трайните ефекти от въведената през юни миналата година забрана.
В други страни от ЕС, в които е въведени подобни ограничения, продажбите на цигари падат с 4-11 процента.
В сравнение с 2008 г., държавата събира едва 7% повече приходи, при двукратно увеличение на акцизните ставки на тютюневите изделия за периода, заради 45
процента спад в обема на обложените цигари в продажба.
"Увеличаването на теглото на специфичния акциз в цената оказа неравномерно влияние върху пазарните цени в различните сегменти. Влиянието от повишените акцизи беше пропорционално много по-силно върху по-евтините цигари, а ефектът върху по-скъпите цигари беше като цяло по-слаб", се посочва в анализа на Индъстри Уоч за текущото състояние и бъдещите предизвикателствата пред пазара на тютюневи изделия.
Средният ценови сегмент (4.50-5.00 лв.) заема 37 на сто от общия пазар, а ниският сегмент формира 45 на сто. Решенията на пазарните играчи в тeзи сегменти може имат значителен фискален ефект. В средния ценови сегмент всеки 10 стотинки понижение на крайната цена на цигарите водят до близо 5 стотинки на кутия по-ниски приходи в бюджета, сочи изследването.
През 2012 г. цените на 24 от най-продаваните 30 асортимента остават непроменени спрямо 2011 г. Ценовата динамика е по-различна сред по-малко популярните асортименти, сред които има отделни случаи на агресивно намаление на крайната цена, показват данните на Индъстри Уоч.
Акцизите върху цигарите се очаква да донесат около 6.1% от общите приходи в бюджета през 2013 г. или около 2.3% от брутния вътрешен продукт на България.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай