Приоритети на България по отношение на еврофондовете са в Северна България. Това са магистрала „Хемус”, която ще бъде до В. Търново, а оттам до Шумен ще се изгради високоскоростен път. Това показват трафик-анализите, които са на световно ниво, заедно с представители на ЕК. Другият стратегически проект ще бъде Видин- Ботевград, а третият- тунелът под Шипка. Тук трябва да се добави и „Струма- ЛОТ 3”. Това заяви президентът Росен Плевнелиев днес в Русе по време на инспекцията на Дунав мост.
Тези 4 големи проекта по еврофондове са за 2 млрд. евро, а България ще получи около 1 млрд. евро. Затова ще се търси т.н. наддоговаряне, както и средства от Европейската инвестиционна банка. В синхрон с еврофондовете до 2020 г. трябва тези 4 проекта да бъдат построени.
Високоскоростният път Русе- Свиленград ще бъде обект на публично-частно партньорство. Това е най-сигурният начин да стане, тъй като по него има достатъчно трафик. Има и заявен интерес от Катар, както и от Китай.
Етапите-
Оценка на трафика и на проекта- МРРБ и започнало работа. До 2 седмици министерски съвет ще отпусне 2 млн. лева на министерството на регионалното развитие за да може да бъде направена тази оценка, като се ползва опита на световни компании. Това е и изискване на ЕК. България разработва и основният транспортен план на страната. Предвидено е това да стане до 6 месеца.
Паралелно ще се работи по идейния проект на трасето, като за неговото изготвяне ще са необходими също от 6 до 8 месеца.
Към края на годината се планира посещение на президента Плевнелиев в Катар. Той изрази надежда, че тогава, на най-високо ниво, да бъде договорено участието на Катар предвид стратегическият им интерес към този проект. Предвидено е посещение на президента в Китай.
Освен интерес от страна на двете държави такъв да проявят и други европейски компании, както и големи банки.
Третият етап – подготовка на тръжната процедура, която трябва да се направи по европейските правила. Тя ще отнеме около 3-4 месеца.
През пролетта на 2014 година тя може да стартира за избор на партньор за строителство и експлоатация на концесия чрез публично- частно партньорство по цялата отсечка от Русе до Свиленград. Трасето Русе- Велико Търново ще бъде ЛОТ-1.
Строителството на тази стратегическа за България инфраструктурна връзка ще отнеме поне две години и половина. Строителното разрешение също ще отнеме най-малко година.
Между 4 и 5 години е срокът проектът да бъде завършен.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай