Няколко месеца след като беше въведена, единната единна сметка за данъци и осигуровки продължава да създава главоболия на бизнеса. Това показва проверка на "Капитал Daily" сред счетоводната гилдия. Промяната е от началото на годината, а целта й беше да направи администрирането на задълженията към държавата по-лесно, като се премахне част от бюрокрацията около този процес (всички плащания да стават с единно платежно нареждане) и се намалят разходите за банкови такси. Уви, към момента изглежда, че ситуацията продължава да носи повече негативи, отколкото ползи за бизнеса. И докато една част от проблемите са свързани с грешки, допуснати от самите фирми в миналото, друга е по-скоро плод на не добре работещ софтуер на приходната администрация.
Старите записи в системата
Един от проблемите, който възниква сега, е свързан със стари записи в системата на Националната агенция за приходите (НАП). Ако в миналото има случай осигурителна вноска да е подадена с грешен код (виж карето), системата ще отчете липсата на плащане на конкретното задължение.
"Старата ни счетоводителка е декларирала грешно мои осигурителни вноски и сега трябваше да доказвам, че плащания са били направени, макар и с грешно предназначение. Трябваше да занеса платежните нареждания и декларациите. Нужен ни беше почти ден да открием какъв е проблемът, след това за по-малко от час се разбрахме със служителите на НАП", обясни собственикът на малка фирма, пожелал анонимност. Счетоводители пък предупредиха, че има много такива грешни записи и при общуването си по различни причини с данъчната администрация много данъкоплатци ще узнават тепърва за тях и ще има да се изчистват с месеци.
Това не е всичко
По-големият проблем обаче е друг - счетоводители и данъчни консултанти сигнализираха, че информационната система на НАП прави грешки както за стари задължения, така и за нови, възникнали от началото на тази година.
"Навярно системата има различни модули, които взимат различна информация от подадените декларации, но не правят връзка между задълженията, които са декларирани, реално внесените средства и периодите, за които се отнасят плащанията", коментира Павлина Калчева от счетоводна къща "Хроника". Тя дава за пример казус със свой клиент, при който има направено плащане за изминала вече година, което обаче не е било свързано с декларацията, която е подадена за него. Поради това задължението е останало непогасено, а плащането му се доказва с копие от подадената декларация и платежното нареждане. Неин колега, пожелал анонимност, пък даде за пример осигуровки от тази година, които декларира и внася на свое име, но на следващия месец се оказва, че продължава да дължи пари.
"Категорично не сме съгласни, че информационната ни система създава затрудненията на бизнеса. Изследвахме множество оплаквания от наши клиенти и в 98.5% става въпрос за грешно попълнени документи от страна на данъкоплатците. Много често дадена осигуровка е внесена с ЕГН вместо с БУЛСТАТ на фирмата, която плаща, или сумата е грешна. Случва се дори и декларацията да се подаде за грешен период от време. Не приемаме тези, че системата греши. Тя е настроена да спазва закона", каза говорителят на НАП Росен Бъчваров. След това той предложи всеки случай, който счетоводителите са споделили с "Капитал", да им се представи и да го проверят обстойно.
Призив за повече прозрачност
Все още е невъзможно и фирмите да направят електронна справка как се разпределят средствата, които внасят, за да си погасят задълженията. В момента дружествата могат да видят какви падежирали задължения имат. С отделна справка могат да проверят задълженията си, за които още не е настъпил падеж, както и какво плащане са направили. Това, което остава невидимо обаче, е как точно се разпределят преводите им по видове данъци. "Трудностите да установим как се разпределят плащанията, които правим, не ни позволяват да оспорим това разпределение, ако считаме, че е допусната грешка", оплакаха се счетоводители. В началото на годината от приходната агенция се ангажираха в най-скоро време да предоставят информация за погасяването точно на кои задължения се разпределят преведените средства.
Жестът на данъчните
Представители на счетоводните къщи са били поканени на среща с приходната агенция да обсъдят проблемите, които въвеждането на единното платежно нареждане е създало на техния бизнес, научи "Капитал Daily". След тази среща от НАП са отписали всички лихви, начислени по декларации за данък, удържан при източника за края на миналата година. Причината е, че данъчните обявиха като краен срок за подаване на новите декларации и внасяне на съответния данък десетото число на всеки месец, следващ тримесечието, за което е удържан данъкът. Така за декември миналата година декларация трябва да се подаде и данъкът да се плати към 10 януари. За подаването на новата декларация обаче се узна едва на 8 януари. Отделно заради пренастройването на системата на НАП декларациите са останали необработени и след 10 януари, а внесените суми не са били засечени с конкретно задължение. Така данъкът, макар и внесен, е останал като неплатен до пренастройването на системата и обработването на декларациите.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай