С над 50 процента е спаднала работата на речните корабособственици по Дунава от ноември миналата година. Това съобщи управителят на Рубишипс Роберт Радославов, който е и председател на НС на „Дунавска камара”. Причината за това положение той вижда в свития пазар в Долен Дунав. Основно българският речен флот извършва превоз на зърно от Сърбия, Унгария и България. Подобна е ситуацията и с въглища и с енергоносители от Украйна.
Изход от ситуацията е създаване на флот с по-малки кораби, които да могат да работят по цялото 2 200 км. протежение на реката, а не само в Долен Дунав, както е в момента.
Пазарът е променен и в момента липсват тези огромни товаропотоци в сравнително късите дестинации, по които плаваха българските кораби.
Възможно е ситуацията да се подобри след юни, когато ще излезе новата реколта зърно, коментира Радославов. Освен това и ако търговците се споразумеят на добри цени, а Русия и Украйна не излязат на черноморския пазар, както тази година с десетина милиона тона, ще има работа и за голяма част от плавателните съдове, които стоят в момента по кейове и пристанища.
Три основни проблема на българското речно корабоплаване и на корабособствениците посочи Радославов. Лошият мениджмънт, намалелият обем на товарите и липсата на свежи пари са основни проблеми на българските корабособственици. Още миналата година на среща в Русе бе очертан интерес на големи западни компании да навлязат в българска територия не само като дестинация, но и като партньорство с български фирми, Една от причините да няма достатъчно работа в момента е и лошата експлоатация на флота, посочи Радославов. По думите му 80 на сто от българския флот не е конкурентоспособен и едва останалите 20 могат да издържат на конкуренцията на западните речни превозвачи.
В началото на март миналата година най-голямата корабна компания в Западна Европа "Империал шипинг груп" придоби 49 процента от акциите на русенския корабособственик.Въпреки сериозната криза в товаропотока по Дунава, за Рубишипс ЕООД 2012 година завършва във финансово изражение като 2011, а тя е била една от най-успешните през последните четири години за компанията. Тези резултати са постигнати с превоз на по-малко товари, което говори за по-голяма ефективност на работата, коментира Радославов.
Миналата седмица, както вече www.akcent.bg писа, Рубишипс ще менажира модерен тласкач. Херкулес X ще оперира в района на Виена до юни. Мощността на двигателите му е 3 500 конски сили, оборудван е с автопилот и системи за безопасност и навигация от последно поколение. Може да тласка секции, превозващи 7 000 тона товар, добави той.
Миналата седмица русенският корабособственик инвестира и в нов сухотоварен самоходен кораб от Холандия Рубишипс XIII, като с него увеличи собствения си флот на седем плавателни съда. Той е с товароносимост 1 800 тона. Корабът е построен в Холандия през 1971 година и е напълно реновиран през 2004 година.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай