- Г-н Мендметс, много ли изостава България в изпълнението на проектите по ОП Околна среда?
- Изпълняването на проектите по Оперативна програма Околна среда е изключително трудно в почти всички страни членки.
Причините при всички са, че проектите са трудни за подготовка, като се има предвид капацитетът на средната община и на средната национална администрация.
Очевидно е, че някои общини се справят много по-добре от други. Повечето проекти се придвижват доста добре.
- А в сравнение с останалите държави, как се справя България?
- България и Румъния са последните страни , присъединили се към Европейския съюз. Останалите страни са натрупали опит. Вие още нямате голям опит.
Моята страна е Естония. Идвам оттам и искам да ви кажа, че преди 10 години нещата и там се придвижваха болезнено бавно.
Последните депа все още се изграждат в Естония, където също имаме проблема " Не го стройте в моята местност."
- Как преодолявате ниският административен опит на общините. Не е ли по-добре търговете да се правят централизирано.
- Ще ви отговоря като започна отзад напред. По предложение на министъра на околната среда и водите Нона Караджова, ще има все повече тръжни процедури, които са централизирани . Не с всички проекти нещата стоят лесно.
Пътувал съм доста в България. Запознал съм се с доста напористи кметове. Освен кметът на Ботевград, любимец ми е и кметът на Бургас.
Всеки новоизбран кмет твърди, че ще се научи от опита на предходния кмет в България. Имате вече доста опит в България. Не е нужно да се обръщате към чужбина. Такъв имате тук.
Например, проектът на софийското метро. Целият този проект беше блестящо изпълненият. В целият си живот не съм виждал по-добър.
Никакви затруднения и винаги според бюджета и според графика.
- Мислите ли, че може да бъде преодоляно закъснението на проектите по ОП Околна среда?
- Сигурен съм, че може да се превъзмогне закъснението. В България един особен местен проблем е продължителността на тръжните процедури. Трябва по някакъв начин те да се съкратят.
- Колегите Ви от Генерална дирекция "Околна среда" заяви, че Европейската комисия няма да ни санкционира, ако не построим някоя магистрала, но ще ни глоби ако не изградим поне 1-2 инсталации за опасни отпадъци.
- Предпочитам да коментирам само това, което е в моята компетентност и което зная.
В много области в европейските регулации има много ясни условия.
Когато не се изпълняват, започват наказателни процедури. Те не са дотам автоматични. Ако се касае просто за закъсняване може да започнат, но може и да не започнат. Ако абсолютно отсъства придвижване напред в дадена област, това е един от механезмите, които може да се ползват, за да се насърчи придвижване напред.
- Значи магистралите трябва леко да отстъпят пред нуждите на инфраструктурата за околна среда - ВиК и системите за управление на отпадъците..
- Вижте, разполагате с достатъчни средства за околната среда, за да се справяте с основните предизвикателства що се касае до време, скорост и темпове на изпълнение.
Нуждаете се, разбира се и от капиталовложения в магистрали, които в момента са 3-4 пъти по-високи, отколкото евентуално би било оправдано, но това си е ваша работа.
Трябва да решите, кои проекти са по-приоритетни от други. Това, което е разполагаемо от европейски фондове за България, е три пъти по-малко от това, което вие изразходвате за постигане на вашите приоритети в национален мащаб. Следва да се установи малко равновесие между околна среда и пътища.
- Как според вас може да се реши проблемът с обжалването на обществените поръчки, свързани с проектите по оперативните програми? Някакви нови правила могат ли да се наложат на европейско ниво за съкращаване на сроковете на обжалване например.
- Броят на обжалванията се увеличава в повечето страни, нови членки на ЕС, тъй като в момента сме в състояние на стопанска рецесия.
Не съм специалист по темата, но струва ми се, че процесът на обработка на тези обжалвания е изключително продължителен. Трябва да се анализира кои са основните причини. Евентуално поради несъвършенни книжа, документация. Евентуално поради недостатъчно щателна /точна/ оценка. Или просто поради ленност и забавяне на процедурите...
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай