Неделя, 23 Ноември 2025

Бюджетът по училищните проекти за превенция на тормоза и насилието: какво е нужно да знаем?

Бюджетът по училищните проекти за превенция на тормоза и насилието: какво е нужно да знаем?
Публикация   23 Ноемв, 2025   /     akcent.bg   /     31

Какъв може да е екипът на проекта и от къде се покрива неговото заплащане?

   До 15-ти декември всички училища имат възможност да подадат проекти по конкурса   “Превенция и предотвратяване на тормоза и насилието и намаляване агресията в училищата”, обявен от Програма Образование. Какво е важно да знаят колегите, които подготвят проектите, за бюджета и остойностяването на необходимите разходи?

   Едва ли е необходимо някой да бъде убеждаван колко наболяла е темата за агресията в училище и сред подрастващите като цяло. Програма Образовнаие предоставя много добра възможност за училищни проекти, които са насочени към спряване с този проблем. Шансът проектът на вашето училище да бъде одобрен е много голям – бюджетът на операцията (35 милиона лева) предполага да бъдат одобрени стотици училища. 

   По-долу прилагаме отговори на важни въпроси, свързани с бюджетирането на дейностите по проекта. Имайте предвид, че и тази операция използва така наречените ,,опростени разходи”, които са ви познати от ,,Успех за теб”, ,,Утвърждаване на интеркултурното образование”, ,,Общински програми за десегрегация…” и други. Това дава възможност за чувствително намаляване на тежестта по подготовка и отчитане нан проектите – днес е много по-лесно да се отчитат проекти по Програма Образование, от колкото бе преди години. Не пропускайте тази възможност!

   Много важен принцип, който се прилага в последните операции, обявени от Програма Образование е, че общият бюджет се формира на базата на:

  1. Разходите за труд (експерти, обучители, ръководители на дейности, медиатори и т.н)
  2. Към разходите за труд се добавят 40% за други преки и непреки разходи, от които се покриват всички останали разходи, включително и заплащането на екипа за управление на проекта

На каква стойност може да е нашият проект?

До 350 хиляди лева.  Разбира се, бюджетът на проекта не е самоцел: той зависи от дейностите, които залагате, броят на учителите, учениците и родителите, които ще включите. От самосебе си се разбира, че по-малките училища ще кандидатстват с по-малки суми.

Как да разпишем бюджета по дейностите?

Операцията предполага попълването на екселска таблица, която може да видите и тук.

   Бюджетът се разписва по всяка една от  дейностите, които сте заложили във вашия проект. Имайте предвид, че се остойностяват разходите за труд, които са на базата на академичен или астрономически час. Операцията прилага фиксирани ставки за един час. Те са различни единствено в зависимост дали ангажирате ваш учител (ПС-педагогически специалист) или външен за училището експерт (ЕОД- експерт образователни дейности). Към този момент ставките са 38лв. за ПС и 44лв. за ЕОД, като бюджетната таблица автоматично калкулира и сума за индексация  на тези разходи.

   Вашата задача е  да прецените колко часа ще се необходими за вашите колеги по всяка една от конкретните дейности. Операцията позволява множество поддейности към всяка дейност. Така например, Дейност 1 предоставя възможност за четири типа поддейности: участие в конференции, разработване на училищна програма за превенция на тормоза, участие в звено ,,Медиация” , учебни посещения в други училища. Преценете кои поддейности искате да включите – не е задължително да са всички. Също така преценете  колко колеги в кои  поддейности ще бъдат ангажирани и колко часа ще бъде техният ангажимент. След това го остойностете в съответствие със ставките. Не забравяйте, че дейност 1 е задължителна!

   След като определите (таблицата изчисли) каква сума ще имате за разходи за труд, ще видите каква сума ще имате и за останалите 40 %. След което направете работен бюджет за разходите извън тези за труд (пътни разходи, нощувки, ако има, материали и др.), за да сте сигурни, че ще се вместите в тези 40%, вкл. административните разходи.

Има ли значение за бюджета колко срока ще бъде реализацията на проекта в нашето училище?

Разбира се. Продължителността на проекта може да бъде максимум 36 месеца, най-късно до 31.12.2029 г. Реалистично е да обхванете пет пълни срока и нашият съвет е да предвидите максимум пет срока.

При бюджетирането в листа към всяка дейност трябва да заложите колко часа предвиждате за един срок и след това са посочите колко срока ще бъде изпълнявана дейността.

За изпълнението на дейностите се нуждаем от материали, транспорт, консумативи. Проктът покрива ли ги?

Да, разбира се. Към всяка една дейност се начисляват 40% ,,други преки и непреки разходи“. Именно те покриват този вид необходими разходи – съобразявайте се с тази рамка. Те не се описват на отделно място, а се калкулират автоматично.

Какъв може да е екипът на проекта и от къде се покрива неговото заплащане?

Операцията предполага екип от ръководител, координатор и счетоводител.  Възнагражденията на екипа също са включени в начисляват 40% ,,други преки и непреки разходи“. Няма изискване какво е да е съотношението между заплащането за отделните позиции за екипа и другите преки разходи. Разбира се, можете да добавите и други длъжности към екипа за управление, например координатор за дейностите в начален етап, координатор за дейностите в гимназиален етап. Така разписани обаче, те ще се покриват от административните разходи, които влизат в 40-те%. По-добре е за всички колеги, които са извън ръководител, координатор и счетоводител, да помислите как бихте могли да им възложите преки дейности по проекта и да им заплатите за тях, като това вече се включва в заплащането за труд в основната бюджетна таблица.

При реализацията на тези дейности имаме необходимост от образователен медиатори. Можем ли да назначим такъв по проекта?

Можете да назначите медиатори по условията, които са ви добре познати от ,,Успех за теб”, а именно – проектът покрива до четири часа на ден. Заложена е сумата от 740 лв. месечно (това включва и осигуровките). Медиаторът може да работи по всички дейности, но заплащането му се включва само в бюджета на дейност 1.

Може ли медиаторът да работи четити часа по проекта за превенция на агресията и четири часа по ,,Успех за теб”?

Не, защото и двата проекта се финансират по Програма Образование, а по нея е допустимо заплащане само за половин медиаторска заплата.

Напълно възможно е обаче вашият образователен медиатор да бъде на четири часа по настоящия проект и на четири часа по чл. 52 а от Наредбата за финансирането. Припомням, че всички училища с концентрация на уязвими групи получават ежегодно допълнително финансиране за заплати на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя. Това финансиране е от държавния бюджет и няма никакъв проблем да го комбинирате с проекта за превенция на тормоза и агресията в училище. По този начин по-малките училища, които имат само половин бройка по чл. 52а могат да допълнят тази бройка с финансиране от настоящия проект.

Имаме желание да обучим нашите учители по теми, които ще подпомогнат работата им за превенция на насилието. Можем ли да го направим по проекта и как?

Категорично да, това е една от допустимите поддейности.  Можете да обучите както педагогическите специалисти, така и непедагогическия персонал, включително образователните медиатори. Обученията могат да бъдат с 1,2 или 3 кредита, както и без кредити. Обученията с кредити се отнасят само до педагогическите специалисти. Те трябва да бъдат реализирани от обучителна организация (лицензирана от МОН) или от университет.

Обърнете внимание: Въпреки, че в бюджетната таблица се посочват само часовете за обучение (те зависят от предоставените кредити – 16 часа за еднокредитно обучение, 32 часа за двукредитно и 48 часа за  трикредитно), НЕ можете просто да наемете обучител, защото той не може като физическо лице да присъжда кредити. Това може да направи само обучителна организация, чиито обучителни курсове са регистрирани в ИРОПК (Така например курсовете на Център ,,Амалипе” са описани на  https://amalipe.bg/programi/kvalifikacia/. Десетки други организации също имат лицензирани курсове).

Обучителните организации НЕ СА партньори по проекта! Тях може да ангажирате след одобрението на проекта чрез възлагателно писмо или обществена поръчка.

Обученията без кредити се отнасят до непедагогическите специалисти, като можете да проведете такива обучение и с учителите, ако прецените това. Имайте в предвид, че индикаторите, по които се оценява операцията и всеки проект включват само обучените учители чрез кредити.

Когато ангажираме обучителна организация, трябва ли да предоставим 40% не преки разходи?

Да, тези разходи съпровождат всяка дейност. Те ще бъдат използвани за материали, кафе паузи, допълнителна литература, транспорт за участниците и други. Те следва да бъдат предоставени на обучителната организация или да бъдат разпределени между обучителната организация и училището, ако част от разходите се поемат от училището.

Потърсиха ни консултанти, които предлагат да напишат проекта и да управляват реализирането му срещу полагащите се към проекта 40% други преки и непреки разходи. Стандартна практика ли е това? Това би ли помогнало проектът да бъде одобрен?

Категорично НЕ. Това не е стандартна практика и дори влиза в противоречие с Насоките за кандидатстване. Вие имате като задължение да включите в екипа на проекта ръководител, координатор и счетоводител.  Ръководителят  и координаторът следва да са представители на вашето училище (това се отнася и до счетоводителя, като някои малки училища нямат свой счетоводител, а съвместяват такъв). Тяхното заплащане идва от 40% други преки и непреки разходи. Ако предоставите тези разходи на консултант, няма да можете да заплатите на вашия екип. Освен това, отделните дейности също предполагат разходи за материали, транспорт и други, които се покриват по съшия начин. Предоставяйте 40-те% на външни консултанти, няма да имате възможност за никакви други разходи освен заплащането на лектори, учители, медиатори.

Подготовката на проекта и неговото изпълнение не се нуждаят от помощ от консултант. Тази порочна практика бе широко разпространена през предходните години, когато проектите се разписваха и управляваха значително по-сложно. При настоящия начин за използване на плоски ставки, това не е необходимо.

Бихме реализирали по-успешно част от дейностите, ако ангажираме читалище/ организация/ спортен клуб. Как можем да го направим?

Въпреки че настоящата операция не предполага партньорство, вие може да ангажирате външни организации по два основни начина. Първият е чрез възлагателно писмо или друга форма на обществена поръчка. Това може да става само за конкретни дейности, които е ясно обосновано, че училището не може само да изпълни. Например, такива са обученията на педагогическите специалисти – за да получат кредити, те трябва да бъдат осъществени от обучителна организация. Възможно е и ангажирането на външна организация при изпълнението на част от под дейностите към дейност 2, тъй като работата с родители (особено от уязвими групи) изисква специфична експертиза.

Другият начин е чрез включването на ЕОД – Експерти образователни дейности. Това могат да бъдат различни външни за училището експерти. Бюджетните ставки по всяка дейност са разделени на ставки за ПС и за ЕОД. Това дава възможност да ангажирате външни експерти по всяка дейност.

Преценете дали е необходимо и за кои дейности да ангажирате външни организации/институции или експерти.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още