Внесеният проектобюджет предизвика голяма дискусия в борда на „Аутомотив клъстер“. Промените се предлагат в последния момент, когато вече компаниите са направили бюджетите и плановете си за следващата година. Този рязък завой е проблем за тях, а не бива да забравяме, че самата индустрия е под натиск от навлизането на производители от Китай, митата и електрификацията. Това каза арх. Любомир Станиславов, изп. директор на "Аутомотив клъстер България".
„В същото време промени, за които се настоява от години – например, облекченията за развойна дейност – не се случват. България е единствената държавата, която няма закон в тази сфера. Възможно е дори да се затворят компании или R&D центрове.
„Ние сме против увеличаването на данъчната тежест. Разбира се, повечето компании си дават сметка, че обществото трябва да се развива и това включва повишаване на заплащането“, коментира гостът. Начинът, по който се случва това, е притеснителен. Големите работодателски организации бяха договорили постепенно вдигане на осигуровките, но този план не се спазва.
Според събеседника минималната заплата има значение, тъй като е обвързана със средната заплата. Създава се нещо като „Параграф 22“ в тази ситуация.
Вдигане на минималната заплата изисква увеличение на средната заплата, което пак води до увеличаване на минималната заплата. Колкото по-бързо минималната заплата „се отвърже“ от средната, толкова по-добре ще е за индустрията и икономиката.
„Вдигането на максималния осигурителен доход представлява проблем за компаниите, които разработват софтуер и осигуряват до 70% от служителите си на максималния праг. Това изисква допълнителни средства и промяна на бюджетите“, коментира арх. Станиславов.
Той допълни, че през последните години България е успяла да привлече развойни центрове и големи компании, но опасности е сега да не ги изгубим. Възможно е да стигнем до ситуация, в която компаниите да изберат Румъния пред България, която предоставя много повече предимства.
Това изисква специален закон, който ще позволи на компаниите да приспадат процент от печалбата, реализирана от инвестиции в развойна дейност.
Повишаването на данък „дивидент“ няма да направи България по-привлекателна за инвеститорите, а точно обратно. „В момента страната участва в търгове, за да привлече производители, които да изградят заводи тук. Тази промяна ще направи тези разговори по-трудни“, обясни арх. Станиславов.
Според него на държавата й липсва дългосрочна стратегия и ясна визия какво иска да постигне. Автомобилната индустрия е в основата на много други индустрии. Например, инженеринговия капацитет, натрупан в автомобилната индустрия, помага на космическата индустрия.
„Запазването на данъчната система, гарантирането на предвидимост и въвеждането на стимули за развойна дейност са част от мерките, които да направят България по-привлекателна за големите автомобилни компании“, категоричен е Станиславов.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай