"Газпром" навлиза все по-мащабно на пазара на бензин и дизел в България чрез покупка на база за горива. Сделката е за половината от склада на "Газтрейд" в Костинброд. Това потвърди изпълнителният директор на "Газтрейд" Милчо Василев. Той отказа да съобщи цената на сделката, която вече е финализирана. Източници от пазара обаче съобщиха, че тя е 25 млн. евро, а на въпрос дали сумата е близка до реалната Василев коментира, че е "около".
Навлизането на руския газов гигант на пазара на бензин и дизел у нас става през "Нефтена индустрия на Сърбия" (NIS), част от "Газпром нефт".
"Никой не би се отказал да има за съдружник "Газпром нефт", коментира Василев. Той отказа да коментира откога текат преговорите около сделката, но според източници от пазара сондажите са от началото на годината и компанията е водила разговори с почти всички собственици на складове за горива в страната с изключение на другата руска компания - лидера на пазара на едро и дребно "Лукойл".
Със сделката "Газпром" прави все по-категорична заявка за сериозно навлизане в България. "Газтрейд" пък ще се фокусира повече върху по-силната си страна - търговията с газ.
По-тесен фокус
"Газтрейд" е основана през 1999 г. в София. Дружеството определя себе си като най-големия вносител на газ пропан-бутан за България. Компанията разполага с няколко бази и складове за петролни продукти - във Варна, Русе, Асеновград и Костинброд. Складът в Костинброд е разделен на две - за пропан-бутан и за светли горива.
"Течните горива не са ни силната страна", обясни Василев част от мотивите си за сделката. Търговията със светли горива изисква по-големи оборотни средства в сравнение с пазара на пропан-бутан. Търгуваните на година обеми са около 5 пъти по-големи от тези на газ, като едновременно с това маржовете са по-ниски, обясняват от пазара.
"Газтрейд" обаче запазва другата половина от склада в Костинброд - частта за пропан-бутан, където компанията има силни пазарни позиции. От сайта на дружеството е видно, че то обслужва над 500 клиента, сред които са "ОМВ България" и "Петрол". Газовата част от склада е и най-голямата подобна база на Балканите, обясни изпълнителният директор на компанията. Тя представлява и около 40% от вместимостта за газ в страната.
Преди 4-5 години от дружеството обявиха, че смятат да инвестират 25 млн. евро в пристанищен терминал на територията на Белослав, разположен на площ 100 дка на брега на варненското езеро. Идеята беше новият терминал да направи възможни директните доставки на газ от Близкия изток и Северна Африка. От отчета на кампанията за 2011 г. е видно, че дружеството преговаря за инвестиционен кредит, с който да довърши пристанищния терминал, както и че през миналата година са инвестирали 2.4 млн. лв. в активи там.
От силната 2008 г. насам обаче оборотите на компанията се свиват. Или от 155.9 млн. лв. тогава до 75 млн. лв. през 2011 г. при печалба от 1 млн. лв. От отчета на компанията е видно и че дружеството ползва текущи кредити за оборотни средства и инвестиционни кредити в общ размер от 43.1 млн. лв.
Все по-убедително
27 бензиностанции в страната вече са собственост на "Газпром нефт".
"Газпром" пък получава вместимости за около 25.5 хил. кубични метра, което ще бъде използвано за складиране, смесване и дистрибуция на бензин, дизел, биодизел, етанол и втечнен природен газ.
От година българското поделение на NIS - "НИС перол", активно купува бензиностанции из страната, като източници от пазара коментираха, че купува и терени по новите трасета на магистралите, където ще строи на зелено. До момента купените готови обекти са 27. От отчета на българското дружество за 2011 г. се вижда, че само първите шест от тях са стрували на компанията 24 млн. лв.
Данъчният склад на "Газтрейд" е важно допълнение в палитрата. Компанията майка "Нафтена индустрия на Сърбия" на практика контролира пазара на дребно в Сърбия, където държи около 85% и освен това притежава две рафинерии - в Панчево и в Нови Сад. Складовата база дава независимост на компанията, която иначе би трябвало да наема вместимости от своите бъдещи конкуренти.
За навлизането й в България се говори от няколко години, като една от причините за отлагането е по-бавният напредък на разширяването на рафинерията в Панчево. При купуването на сръбската държавна NIS "Газпром” нефт" си постави за цел да модернизира съоръжението така, че то да произвежда повече горива с по-ниско съдържание на сяра, които отговарят на европейските Евро 5 стандарти. По информация от пазара в момента за българските обекти на "Газпром”се купуват горива от конкуренти и все още не се внасят от Сърбия.
И по-руско гориво
Запознати коментират, че целта, която си е поставила групата, е до края на 2013 г. да оперира около 70 бензиностанции в България, като това би и дало възможност да се нареди сред големите.
Руският гигант не крие и петролните си амбиции, които има за целия регион. През април директорът на "Газпром нефт" Александър Дюков заяви пред репортери, че руската компания проучва възможността за купуване на държавния дял на гръцката петролна компания Hellenic Petroleum. Освен ключов производител на горива Hellenic е лидер в Гърция и на пазара на дребно (преди около две години Hellenic купи бензиностанциите на британската BP) с мрежа от около 2000 обекта, като 35.5% от компанията са все още собственост на държавата и ще бъдат приватизирани. В България гръцкото дружество има веригата "Еко".
С амбициозния си план за навлизане в страната "Газпром" ще направи и българския пазар много по-руски. Дотук 50% от търговията на едро и около 30% от продажбите на дребно се държат от руската "Лукойл". Ако се отчете и скорошната смяна на основен акционер в "Петрол", където бившият президент на руската република Кaлмикия Кирсан Илюмжинов обяви, че е купил 52% от българския "Петрол холдинг", то скоро е възможно и половината от търговията на дребно да е в руски ръце.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай