Социалните мрежи ни правят лениви и по-мързеливи. Говорим за това как лайковете се превръщат в мярка за стойност, как алгоритмите усилват социалното сравнение и какво е влиянието на думскролинга върху психиката и самооценката. Психотерапевтът Гергана Димова дава практични стратегии за поставяне на граници без конфликти и детокс от социални мрежи.
От времето на ковид тази тенденция започва да се засилва. Като че ли вече се предпочита комуникацията през устройство.
Мисли се, че се печели време като се води писмена комуникация в чат платформа и така си давам време да помисля, да върша други неща, без да съм на телефонната слушалка.
Това обаче засилва чувството за самота, за недобра свързаност с хората около нас, губим дори вече изградени социални умения.
Ролята на всеки един е да осъзнае своите слабости. Но когато имаме една формирана недобре идентичност, един млад човек, когато имаме една недобра самооценка- Кои сме ние, кое е важно в света и в общуването с другите, сме много склонни да се поддаваме на такова влияние. Пример затова е търговията. Предлагат ни се неща, които са ни интересни, започваме да се изкушаваме и си купуваме неща, които не са ни много интересни. Идва едно пренасищане, че имаме много, че сме добре.
Зависимост към социалните мрежи, да получаваме постоянно одобрение, за повече лайкове. Ако търсим одобрение, ние винаги ще търсим начин да го получаваме. Социалните мрежи са отлична предпоставка да го получаваме. Смятаме и се стремим да покажем най-доброто от себе си. Например от алгоритъма на фейсбук, например, може да разбереш много за себе си.
Рискови групи- тава са предимно хората, които не са психически укрепнали. Това са децата, младите хора, които трябва да получават като съвети и контрол от родителите и обществото. Те трябва да са информирани, че ползвайки социалните мрежи, те крият своите рискове.
Проблемът е, че в много случаи родителите не могат да удържат "страданието" на децата всички имат, а аз нямам. Необходимо е да се сложи категорична граница. А и все повече в обществото утортебата на социалните мрежи е регламентирана и регулирана.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай