Държавата планира да плати 1.4 млрд. евро без ДДС за пътнически жп превоз през следващите 12 години, когато БДЖ ще се конкурира с частни оператори.
Това става ясно от публиквано във вестника на ЕС предварително уведомление на Министерството на транспорта за предстоящата обществена поръчка за избор на обществени превозвачи в железопътния транспорт, съобщи economic.bg.
Официалният търг ще бъде обевен на 1 септември.
Съгласно поетите от България ангажименти за реформа в жп сектора пред Европейската комисия по Плана за възстановяване и устойчивост страната ни трябва да пусне и частни жп превозвачи.
За целта страната беше разделена на три лота, за които наред с "БДЖ Пътнически превози" ще се конкурират и частни жп превозвачи. Към момента лиценз да извършват тази дейност имат пловдивската ПИМК, старозагорската "Рейлимпекс" и "Ивкони Експрес". В търга могат да се включат и чужди жп превозвачи.
Плановете са до края на годината да има избран превозвач за всеки един от трите лота и от 13 декември 2026 г. държавните железници да не са единствения вътрешен превозвач при пътническите превози. Либерализацията на пазара на товарните жп превози отдавна е факт.
Най-голяма субсидия от държавата ще получат участниците, които ще бъдат избрани да обслужват западен регион, където влизат най-рентабилните линии - тези от София към Варна и Бургас. Индикативната стойност на услугата е оценена на 980.6 млн. евро без ДДС за 12 години.
Субсидията за северния регион е за 229.5 млн. евро без ДДС, а за южния - 186.3 млн. евро без ДДС.
Избраните превозвачи ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата, която ще им предостави и композиции за безвъзмездно ползване, закупени с европейски средства.
Максималната печалба за превозвачите е фиксирана на 5%,
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай