Понеделник, 11 Август 2025

Асоциация ,,Галъп интернешънъл,, се разграничи от българската агенция

Асоциация ,,Галъп интернешънъл,, се разграничи от българската агенция
Публикация   11 Авг, 2025   /     akcent.bg   /     45

Всяка смяна на 100% на собствеността на агенция от международната мрежа (какъвто е българският случай) автоматично прекратява членството.

   Международната Асоциация "Галъп интернешънъл" (Gallup International Association) обяви, че се разграничава от проучвания на общественото мнение на българската социологическа агенция със сходно име - представяни в страната като направени от "Галъп", "Галъп интернешънъл" или "Галъп интернешънъл болкан". "Асоциация "Галъп интернешънъл" изрично се дистанцира от тези проучвания. Нито асоциацията, нито който и да е неин член участва в тези проучвания, нито тези проучвания и тяхното публикуване са разрешени от Асоциация "Галъп интернешънъл", се посочва в изявление, публикувано на сайта и.
 
   През 2024 г. Андрей Райчев и Кънчо Стойчев продадоха "Галъп интернешънъл болкан" и сега собственици на агенцията са Борислав Цеков и Петър Кичашки.
 
   Миналата седмица "24 часа", че американската социологическа агенция Gallup Inc. е спряла производства пред българските съд и Патентно ведомство, с които оспорва правата на българската "Галъп интернешънъл болкан" да използва марката Gallup, и допусна, че страните са в процес на договаряне за лицензиране. Американската Gallup и международната асоциация Gallup International Association от две десетилетия са в правен спор за използването на марката Gallup.
 
   "От известно време насам в българските медии редовно се публикуват проучвания на общественото мнение под заглавията "Галъп", "Галъп интернешънъл" или "Галъп интернешънъл бoлкан". Асоциацията "Галъп интернешънъл" категорично се разграничава от тези проучвания.
   Нито Асоциация "Галъп интернешънъл", нито който и да е член на Асоциация "Галъп интернешънъл" участва в тези проучвания, нито пък тези проучвания и тяхното публикуване са разрешени от Асоциация "Галъп интернешънъл".

    Асоциация "Галъп интернешънъл" и нейните членове не са свързани с компанията в България, провеждаща тези проучвания. Международна асоциация "Галъп" не поема отговорност за проучвания на общественото мнение, различни собствените ѝ. Ние изискваме нашите проучвания да бъдат оторизирани от нас и да бъдат подписвани изцяло като "Галъп интернешънъл" (а не като "Галъп" или "Проучване на "Галъп")", пише GIA.

   Съобщението е публикувано преди две седмици. То е безпрецедентно с острия си тон, тъй като България от десетилетия е част от мрежата на международната асоциация.

   От него не става ясно е ли е българската "Галъп" все още част от GIA, или е загубила "лиценза" си предвид формулировката "не са свързани с компанията в България". И ако да - за какво точно. Не е посочено и кои изследвания се визират. 

            Атестация

Отделно, според експерти, до които се допитахме, в т.ч. от GIA, всяка смяна на 100% на собствеността на агенция от международната мрежа (какъвто е българският случай) автоматично прекратява членството. Следва процедура по ново кандидатстване, която е далеч от формална. Може да продължи година и дори повече. Наблюдават се проучванията на съответните социолози, дори публичните им изяви, определят се одитори и пр., твърдят експертите.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha