Светлана Ангелова e родена в Горна Оряховица. По професия е финансист. Избрана е за депутат на ГЕРБ от 19 МИР - Русе. Зам.-председател е на Комисията по труда и социалната политика, член е на комисиите по бюджет и финанси и по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите.
Г-жо Ангелова, увеличението на пенсиите, както стана ясно, ще бъде диференцирано. Справедлива ли е тази разлика в тяхното увеличаване?
В проектобюджета на Държавното обществено осигуряване за 2013 г. е предвидено увеличаване на пенсиите от 1 април, което ще бъде диференцирано в зависимост от годината на отпускането им. Индексацията компенсира поскъпването на живота в периода без осъвременяване - 2010-2012 г. Най-много ще се вдигнат пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2009 г., а най-малко ще бъдат компенсирани новоотпуснатите пенсии през тази година. Така е по-справедливо, защото по този начин ще се компенсира инфлацията за периода 2010-2012 г., която е средно около 7,3 процента. През този период поради спазване на финансовата дисциплина и предприемане на мерки за ограничаване на публичните разходи през годините на криза, както знаем размерът на пенсиите беше замразен. За първи път се предлага такова диференцирано увеличаване на пенсиите. Досега увеличението беше на калпак, което донякъде не беше справедливо, тъй като за работещите една и съща професия на едно и също работно място имаше разлика в размера на пенсията, в зависимост от това кога лицето се пенсионирало.Факт е, че хората, които се пенсионират по-късно имат по-висок размер на пенсията от тези, които са се пенсионирали в годините назад. По този начин тази несправедливост можем да я отстраним.
Така обаче част от пенсионерите ще се почувстват ощетени, а увеличението отново се „изяжда” от инфлацията.
Да, но нека да вземем например един учител, който се е пенсионирал 2009 г. и друг, който през 2012 г. се е пенсионирал. Този, който се пенсионирал през 2009 г., въпреки че е със същата професия, получава по-нисък размер на пенсията от колегата си, който се пенсионирал през 2012 г. През този период този, който се е пенсионирал преди 2009, за тези 3 години той не е имал индексация на пенсията съобразно инфлацията, въпреки че за този период тя се е натрупала. А този, който се е пенсионирал 2012 г., миналата година е получавал работна заплата, имал е по-високи доходи. По този начин се компенсира разликата между новоотпуснатите пенсии и тези за по-минал период.
По-малко от година преди изборите, не се ли притеснявате, че пенсионната реформа, с която се вдигна възрастта за пенсиониране, ще има негативен ефект?
Доста реформи бяха направени през последните три години в пенсионната система. Тези промени бяха неизбежни на фона на демографската криза и застаряващото население у нас. По последни данни България се нарежда сред 10-те държави с най-застаряващо население в света и е на пето място по процентен дял на възрастното население в рамките на общото население. По данни на Световната банка през 2025 г. всеки пети българин ще е над 65 години. И това наложи да пристъпим към тези промени във възрастта за пенсиониране. Нашата пенсионна система е разходно покривна. Това означава, че приходите от осигурителни вноски на работещите сега, следва да покриват разходите за пенсии. Към момента обаче приходите от вноски покриват по-малко от две трети от разходите за пенсия. Недостигът се покрива със средства от държавния бюджет. Лицата, които внасят осигурителни вноски, стават все по-малко, а броят на лицата, получаващи пенсии – по-голям. Ако не бяхме предприели законодателни промени в пенсионната система, финансовата стабилност на ДОО беше под въпрос.
Какво смятате за предложението на БСП за закон за по-ранно пенсиониране?
Смятам, че това искане, което внесоха депутати от Коалиция за България, е несериозно и популистко. Като се има предвид, че през последните години във всички европейски държави, без изключение, се направиха промени в посока увеличаване на възрастта за пенсиониране. До 2020 г. се предвижда увеличаване на възрастта за пенсиониране за мъжете и жените на 65-годишна възраст в Белгия, Португалия, Унгария, Испания. А други държави като Германия, Дания, Холандия, Ирландия, Великобритания, вече са регламентирали по-нататъшно увеличаване до 2025 г. на възрастта за пенсиониране, както за жените, така и за мъжете до 67-годишна възраст.
Предвижда се вдигане на тавана на пенсиите, който ограничава доходите на част от пенсионерите, и от 700 той да стане 770. Ще се осъществи ли това и какъв е броят на хората, които ще започнат да получават реалните си пенсии?
Наистина в проекта за бюджет на ДОО за 2013 г. ние предвиждаме да увеличим тавана на пенсиите от 700 на 770 лв. От 1 април ще се вдигне максимално осигурителният доход от 2000 на 2200 лв. Но както знаем, максималната пенсия е 35 процента от максимално осигурителния доход, и това съотношение ще се запази и занапред. По този начин с вдигането на максимално осигурителния доход, ще се вдигне и таванът на пенсиите.. В момента таванът на пенсиите получават около 50 хиляди пенсионери. По този начин те ще могат да получат повече пари, според осигурителния принос. От увеличение ще се възползват всички, на които пенсията е ограничена на максималния размер от 700 лв, и не са получавали реалния размер на парите според осигурителния си принос.
Тенденцията е постепенно да вдигаме тавана на старите пенсии. А за новите в Кодекса за социално осигуряване приехме и е записано, че ще падне таванът от 2014 г. А за тези, които са отпуснати вече, се вдига таванът на 770 лв. и тенденцията е постепенно да вдигаме тавана.
Според социалния министър Тотю Младенов безработицата за септември е намаляла леко, според опозицията обаче за първи път това лято не е отбелязан спад на безработицата. Как ще коментирате тези данни?
Първо искам да кажа, че се спекулира с данните, че за първа година през лятото не е спаднала безработицата. Искам веднага да опровергая това твърдение, което се лансира от опозицията, тъй като пикът на безработицата тази година беше през февруари и март. Тогава тя беше над 11 процента. За м. септември безработицата е около 10,8 процента. Което, съотнесено към нивата на безработица в страните членки на ЕС поставя България малко над средното равнище. Според данни, в ЕС към момента средното равнище на безработица е 10,4 процента. При положение, че при нас е 10,7-8, бих казала, че ние сме около средните равнища. Първенството по отношение на безработица, е на Гърция, Испания, Португалия, където тя достига над 25 процента.
Непрекъснато, особено през тази година, се отпускат нови схеми по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Тази година за мерки и програми за безработните от държавния бюджет са предвидени 73 млн. лв. по националния план за заетост. Отделно по оперативната програма за развитие на човешките ресурси само за тази година са одобрени и разкрити 11 схеми на стойност 247 млн. лв. Всички тези пари са за квалификация, преквалификация, заетост, обучение, стажуване, създаване на нови работни места. До края на годината предстои да се разкрият нови схеми за около 34 млн. лв., като приоритет ще бъдат младежката безработица и програми в подкрепа на бизнеса.
Как ще отговорите на една от най-честите критики към управлението, че не се прави достатъчно в социалната сфера и по отношение доходите на хората?
Последните 3-4 години бяха белязани от световната икономическа криза и този период, за съжаление съвпадна с управлението на ГЕРБ. Въпреки това много неща се направиха в социалната сфера в подкрепа на най-уязвимите групи от обществото. Още в началото на мандата премахнахме ограничението за получаване на обезщетение за безработица и го променихме, като го направихме 60 процента от средното дневно възнаграждение, върху което са внесени осигурителни вноски във фонд безработица в последните 24 месеца, предхождащи месеца на прекратяване на трудовия договор. 2011 г. с една трета увеличихме вдовишките добавки. За целия мандат на нашето управление предвиждаме минималната работна заплата да се увеличи със 70 лв. - от 240 на 310. Искам да отбележа, че тройната коалиция за целия си мандат, въпреки че разполагаше с финансов ресурс и малко бяхме засегнати от икономическата криза, увеличи минималната заплата с 80 лв. Докато ние я увеличаваме със 70 лв., въпреки кризата. Важно е да се каже също, че за тези три години ние не вдигнахме данъците. Запазихме финансовата стабилност и това се отбелязва от ЕК, въпреки че тези години бяха изключително тежки. Виждаме какво става в други европейски държави, където нещата са неконтролируеми. А у нас въпреки малкия ресурс, ние направихме нещо за хората в най-тежко положение.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай