Общините имат нужда от повече собствен ресурс и дял от приходите от облагане на доходите на физическите лица

Общините имат нужда от повече собствен ресурс и дял от приходите от облагане на доходите на физическите лица
Публикация   28 Юни, 2025   /     ИПИ   /     90

При възприемане на идеята за преотстъпване на една пета от постъпленията от данък общ доход, се очаква собствените приходи на Русе да нараснат с 24411 хил. лв. или увеличение с 27%

   Разходите по бюджетите на общините в България достигат 14,7 милиарда лева през 2024 г. Значителният ръст на разходите на местно ниво след пандемията е воден почти изцяло от трансферите от централното правителство. През последните 10 години се наблюдава сериозен спад във финансовата автономия на общините, измерена чрез дела на собствените данъчни и неданъчни приходи в общите разходи на местно ниво. Делът на собствените приходи на общините в България се е свил от над 40% през 2015-2017 г. до под 25% през 2024 г.

    Прегледът на опита на страните от ЕС и особено на страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) показва, че България изостава както по отношение на ролята и отговорностите на местните власти, така и по отношение на финансовата автономия. Общините в България имат по-малка фискална роля спрямо повечето страни от района на ЦИЕ и в по-голяма степен са зависими от трансферите от централното правителство. Това води до по-малко възможности за политики и инвестиции, съобразени с местни цели и приоритети.

   Анализът на данъчната политика на общините в България показва, че през последните години има ясно изразена тенденция за увеличение на местните данъци, но без това реално да води до осезаем ефект върху финансовата автономия на общините. Модел, в който местните данъчни приходи зависят почти изцяло от имотния пазар – през данък върху недвижимите имоти и върху възмездното придобиване на имущество, не може да гарантира адекватни собствени приходи на местната власт. Структурна промяна в управлението на местно ниво е възможна чрез преотстъпване и/или споделяне на данъчни приходи с централното правителство.

   Според  официални данни от 2023 г. в Русе работят 55045 души, чиято средна месечна заплата възлиза на 1667 лв. При възприемане на идеята за преотстъпване на една пета от постъпленията от данък общ доход, се очаква собствените приходи на Русе да нараснат с 24411 хил. лв. Това е увеличение с 27% спрямо сегашните 64901 хил. лв.

   Оценките на ИПИ сочат, че споделянето на 1/5 от приходите от облагането на доходите на физическите лица би донесло допълнителен ресурс от над 1,2 млрд. лв. в българските общини. Прилагането на принципа „парите следват личната карта“ би гарантирало, че новите данъчни постъпления за общините ще се разпределят в полза на населените места, в които хората живеят – по постоянен адрес, а не по месторабота. Преформатирането на изравнителни механизми също би позволило да се провежда по-ефективна политика в подкрепа на по-слабо развитите общини в страната.

   Споделянето на приходите от облагането на доходите на физическите лица с общините би довело до по-висока финансова автономия на местно ниво, както и повече стимули за местните власти да работят за привличане на инвестиции, нови работни места и по-високи възнаграждения. Реалните стъпки за фискална децентрализация би отключило и дебата за административна и териториална реформа, която би следвало да е в посока на естествено окрупняване на общинската карта и свиване на броя на общините в страната.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha