,,Магазин за хората,,: Защо идеята на Пеевски още не е претворена в реалността

,,Магазин за хората,,: Защо идеята на Пеевски още не е претворена в реалността
Публикация   13 Юни, 2025   /      Драгомир Николов   /     132

Плановете на агроведомството са до два месеца първият “Магазин за хората” да отвори в Пловдив.

   Другата седмица стартира проектът "Магазини за хората". Това е първият голям плюс, който ми дава основание да подкрепя това правителство. Поздравявам земеделския министър". Думите са на лидера на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски от 16 май по повод собственото му предложение да се създаде държавна верига магазини за хранителни стоки, предимно български, с до 10% надценка.

   Пеевски доста е избързал с поздравленията, защото земеделското министерство се бави и все още дори не е регистрирало в Търговския регистър държавното дружество, което трябва да е оператор на магазините.

Първоначалната идея на санкционирания по "Магнитски" политик бе магазините да са филиалите на "Български пощи" из цялата страна. Посочената от него цел е "нашите хора да имат най-необходимите стоки на нормални цени."

Законодателното му предложение дойде в отговор на призивите в началото на годината за бойкот на супермаркетите.

   Управляващите незабавно вкараха идеята на Пеевски в проектобюджета за 2025, но на финала отпадна изискването търговските обекти да са в пощите. За момента има данни, че подобни обекти в пощите функционират единствено в Украйна. Там се продават колбаси, за да се улесни достъпът до хранителни продукти в условията на война.

Забавянето на държавните магазини за храни към днешна дата е и формално нарушение на Закона за държавния бюджет за 2025 година.

   Законът, обнародван в Държавен вестник на 27 март,"задължава Министерския съвет в срок от един месец да предприеме всички необходими действия за учредяване на дружеството и неговото функциониране".

   Законът предвижда държавната фирма да е с капитал 10 млн. лв.

   В средата на май земеделският министър Георги Тахов тържествено обяви, че поверената му фирма ще се казва "Магазин" за хората" т.е. ще е с абревиатура МзХ, каквато е и на ведомството  Министерство на земеделието и храните МЗХ.

   Още на другия ден дойдоха и споменатите поздрави от Пеевски към министъра и заявката му, че проектът тръгва в последната седмица на май. От тогава насам минаха много седмици, но агроведомството така и не отваря магазини.

"Полагаме максимални усилия, но дейността е изцяло нова"

   Защо се бави отварянето на магазините, от ведомството отговориха:

"Причините за забавянето на старта на “МзХ” ЕАД са, че е необходимо извършването на предварителна подготовка по учредяване на дружеството. Министерство на земеделието и храните започна подготовката по изискуемите документи веднага след обнародването на Закона за държавния бюджет в Държавен вестник. Дейността е изцяло нова за МЗХ и това наложи изработване на времева рамка както за подготовка на документите, така и за търсене на партньори, предвид факта, че Министерството не разполага със собствена магазинна мрежа”.

   Оттам добавят, че "полагат максимално усилия за всестранно изясняване на концепцията за ефективното ѝ прилагане". Именно заради това се правели "множество анализи на нормативни документи", за да се намери "най-целесъобразния начин за изпълнение на задачата, което изисква съответното техническо време за работа".

   Като резултат от усилията си до момента ведомството посочва, че са изготвени учредителните документи, които ще бъдат внесени в Министерския съвет. После ще се пристъпи към вписване на дружеството в Търговския регистър. По план регистрацията на новата държавна фирма трябва да е готова до края на юни, заявиха от министерството пред Mediapool.

"Магазин за хората" ще се помещават в обекти на ЦКС

Плановете на агроведомството са до два месеца първият “Магазин за хората” да отвори в Пловдив.

"Земеделските производители, които ще се включат в инициативата, ще бъдат избирани и на регионален принцип с оглед спазване на изискванията за минимална надценка на продуктите. Основен стремеж е скъсяване на веригата на доставки и стимулиране и на малките земеделски производители, които в момента трудно намират достъп до големите вериги", добавят от земеделското министерство.

   Важна подробност е, че ведомството ще наема или цели магазини, или рафтове вътре в тях, но не възнамерява да купува или строи обекти, установи проверката на Mediapool.

   "МзХ" ЕАД ще наеме търговска площ или части от търговската площ на магазините на ЦКС. Продуктите, предлагани от дружеството, ще бъдат отделно брандирани и с отделен баркод от стоките, които се предлагат от търговеца, ще бъдат разпознаваеми за потребителите; На този етап закупуване на обекти не стои на дневен ред", уверяват от ведомството.

Споменатият Централен кооперативен съюз (ЦКС) реално представлява национален съюз на доброволно обединили на стари кооперативни съюзи. Той е създаден в далечната 1947 година. ЦКС обединява и защитава интересите на  132 230 членове- кооператори, обединени в 750 кооперации, членуващи в 31 кооперативни съюза по данни на Българска стопанска камара.

  Назаем от Украйна

   Украинската държавната компания "Укрпошта" обяви преди повече от месец, че започва да продава местни продукти в своите клонове, тъй като вече е получила първата партида продукция. 

   По думите на генералния директор на "Укрпошта" Игор Смилянски, компанията е сключила споразумение с агрохолдинга МХП, основан от Юрий Косюк.

   "Закупихме първата партида от тяхната продукция и планираме да я предлагаме чрез нашата пощенска мрежа. Това е част от стратегията ни за подкрепа на украинските производители и възможност за намаляване на логистичните разходи за МХП", отбеляза тогава Смилянски.

   Той също така добавя, че продажбата на колбаси в пощенските клонове може да се превърне в конкурентно предимство за "Укрпошта", тъй като компанията се стреми да разшири спектъра от услуги и да изгради партньорски отношения с украинския бизнес.

  Генералният директор на "Укрпошта" разказа, че продажбата на месни продукти е била тествана в гранични села в Източна Украйна.

   "Наскоро бях на границата с Русия и една баба ми каза, че има нужда от колбас. Тя отбеляза, че местните доставчици носят стоки само веднъж седмично, докато ние доставяме свежа продукция всеки ден", посочи Смилянски. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha