Общинските съветници гласуваха предложението на общинския съветник Деян Недков за прекратяване на договора за електрическите тротинетки за споделено ползване. Това стана след сериозен дебат и редица изказвания на съветници, повечето от които бяха предложението да се гласува. Зам. кметът Димитър Недев предложи тази точка да бъде изтеглена от дневния ред, но това не стана. В негова подкрепа се изказаха съветници от БСП и он ПП-ДБ. Кметът трябва в 7 дневен срок да прекрати действието на подписаният преди 3 години Меморандум с варненската фирма.
Ето и изказването на Недков:
Използването на индивидуални електрически превозни средства /ИЕПС/ или така наречените „електрически тротинетки“, става все по-масово, като зачестяват и инцидентите с тях.
На 13 Май 2025 г. се проведе извънредно заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата. Фокусът на дискусията беше насочен върху търсенето на решения за намаляване на пътните инциденти, причинени от използването на електрически тротинетки и други индивидуални електрически превозни средства, като специално внимание бе отделено и на необходимостта от нормативна уредба, обхващаща деца на възраст между 14 и 16 години, които в момента не попадат в нито една регламентирана категория.
На заседанието кмета на Община Русе Пенчо Милков отбеляза: “Налице е обезпокоителна тенденция за системно нарушаване на правилата за движение по пътищата, особено сред подрастващите. Управлението на тротинетки често е в разрез с установените норми, включително в пешеходни зони, където е въведена забрана за придвижване. Тези действия създават напрежение в градската среда и сериозни рискове за здравето и живота на пешеходците. За съжаление, зачестяват случаите на инциденти, които биха могли да бъдат предотвратени при стриктно спазване на правилата и наличие на ефективен контрол. Това поражда усещане за несигурност у гражданите и поставя на дневен ред необходимостта институциите да реагират своевременно, с координирани усилия и конкретни законодателни решения. Проблемът изисква сериозно отношение и отговорна намеса от всички ангажирани структури“.
В същия ден по водещи русенски медии излезе новина: „Електрическите тротинетки за споделено ползване се завърнаха на улиците в Русе. От днес започна разполагането на първите 56 броя, които бяха паркирани на улица "Тулча". До края на седмицата броят им ще достигне 100, а до края на месеца ще бъдат осигурени общо между 250 и 300 превозни средства. За повишаване на безопасността при използването на тротинетките, от община Русе са поискали да се потърсят допълнителни варианти за превенция на инциденти. В резултат е взето решение скоростта на споделените тротинетки да бъде софтуерно ограничена до не повече от 20-25 км/ч“.
Тук искам да отбележа, че в Наредба № 18 приета на 25.09.2024 г. чл. 13, ал. 2 гласи: Максимално допустимата скорост за движение на ИЕПС на територията на град Русе и населените места от община Русе е 15 км/час.
Всеки родител е поел лична отговорност за това дали да закупи на своето дете електрическа тротинетка или не. С въпросните споделени електрическите тротинетки се дава свободен достъп на децата до тях, въпреки несъгласието на родителите им.
Също така, всички сме свидетели как въпросните електрическите тротинетки за споделено ползване се зарязват на всевъзможни места като тротоари, градинки и т.н. , а не на определените за това места.
При възникване на инцидент с електрическите тротинетки за споделено ползване е възможно да се търси отговорност и обезщетение от Община Русе с което ще бъдат засегнати интересите на съвестните русенски данъкоплатци.
При липсата на достатъчно служители на МВР които да следят за спазването на правилата от собствениците на електрически тротинетки /ИЕПС/, и при всички заявки и изказвания на провелото се на 13 Май 2025 г. извънредно заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата, считам че е неморално със съдействието на Община Русе да се увеличава броя на електрическите тротинетки /ИЕПС/, които органите на МВР трябва да контролират за спазване изискванията на ЗДвП и Наредба № 18 на Общински съвет Русе.
Ние като общински съветници трябва да осигурим безопасност на жителите и гостите на Община Русе и можем да се позовем на примерите от европейски столици като Париж, Мадрид и Атина, които са забранили електрическите тротинетки под наем.
Защо гласувах против прекратяването на договора с Lime в Русе- Калин Иванов- ППДБ
Като общински съветник гласувах против прекратяването на договора с компанията Lime, предоставяща регулирана услуга за споделени електрически тротинетки в Русе.
Смятам, че решението, което прие Общинският съвет, е не само прибързано, но и лишено от логика, ако погледнем реалната картина на улицата. Тротинетките на Lime са едни от малкото електрически превозни средства в града, които са с технологично ограничение на скоростта до 5 км/ч в пешеходни зони и до 20 км/ч извън тях. Имат GPS, могат да бъдат проследявани, спирани дистанционно и при необходимост водачите могат да бъдат санкционирани чрез оператора.
В същото време обаче частните тротинетки, които се движат свободно, често със скорости от над 40 км/ч, и нерядко застрашават пешеходци, деца и възрастни остават напълно извън контрол.
Това решение не решава проблема със сигурността. Напротив то елиминира контролираната и проследима услуга и оставя на улицата само опасните, нерегулирани частни превозни средства.
Като представител на гражданите, не мога да подкрепя мярка, която:
Наказва регулираната мобилност;
Затруднява достъпа до достъпни, екологични средства за транспорт;
И най-важното не предлага никакво решение за частните тротинетки, които реално представляват заплаха.
Призовавам колегите ми да преосмислят това решение. Ако целта е безопасност нека има еднакви правила за всички, не само за тези, които е по-лесно да бъдат контролирани.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай