Понеделник, 23 Юни 2025

20 години от първия акумулаторен локомотив на Експрес сервиз- над 100 машини работят вече на 5 континента

  20 години от първия акумулаторен локомотив на Експрес сервиз-  над 100 машини работят вече на 5 континента
Публикация   21 Май, 2025   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     779

В момента имаме поръчки за три години напред, заяви пред Акцент.БГ Цветелин Колев

С мениджъра на "Експрес сервиз" Цветелин Колев разговаря Румен Николаев 

Актуалната новина, която излезе от Експрес сервиз и медиите масово я преписаха е, че компанията ще произведе 10 маневрени електрически локомотива  от типа ES 3000 за Украйна. В предварителния ни разговор стана ясно, че до тази новина се стига след един сравнително дълъг период. Как и кога беше началото на контактите и процеса на договаряне?

  Процедурата беше изключително дълга... Украинските държавни железници /една огромна компания със 140 000 души персонал/  направиха много внимателно проучване в Европа и в цял свят за инвестиране в акумулаторни локомотиви, за да повишат своята енергийна независимост, най-вече от дизеловото гориво, да си подобрят екологичния фон и да си подобрят ефективността на процесите...

До колкото разбрах, това се случва преди година и половина.

  Първите ни контакти с украинските железници са от преди 3 години. По това време при тях необходимостта от енергийна независимост...Първоначално беше проведена една тръжна процедура, на която ние бяхме единствен участник и я спечелихме, но тогава, по съвет на ЕБВР, коята финансира този проект, процедурата бе отменена.

  След една година се проведе нова тръжна процедура. Условията са същите, но вече има и конкуренция с фирми от САЩ, Германия и Полша...

... и отново спечелихте.

  Победихме, защото нашето решение е най-добро в света в този сегмент машини. Πъpвитe двa лoĸoмoтивa щe бъдaт пpeдaдeни cлeд 2 мeceцa и щe зaпoчнe oбyчeниe нa yĸpaинcĸитe cпeциaлиcти зa пoддpъжĸaтa и peмoнтa им.

  Тези акумулаторни локомотиви спечелиха и търга на БДЖ по Плана за възстановяване и устойчивост. Трябваше да произведете 9 машини.

   До скоро това беше най-голямата ни поръчка.

 Спечелихте с цена, която удовлетворяваше изискванията на тръжната процедура.

  Цената, която предложихме на тази обществена поръчка, че поне 5 пъти по-ниска от тази, която даде китайския конкурент.

  Едно уточнение- Вие играете на украинския търг със същата цена, която сте дали и в България?

 Нашата цена е напълно прозрачна и тя е еднаква за всички клиенти по света. Като почнем от Англия, минем през френските железници, през български клиенти, Швеция, Швейцария- навсякъде нашата цена е една и съща.

   Вие произвеждате и предлагате един - ще сгреша ли, ако го нарека, уникален продукт?

  Да, може. Защото в Европа няма такъв аналог.

  Кое е специфичното и кое- характерното, което кара клиентите да го предпочетат?

  Ползвателите са привлечени от няколко фактора - нашите машини са изключително енергоефективни /това се доказва чрез поставените от нас зарядни табла с електромери/. Където и да работят, срокът на възвращаемост на инвестицията е от две до четири години/.

    Кога е произведен първият акумулаторен локомотив в Експрес сервиз?

Ние сме едни от първите производители на такива локомотиви в Европа. Започнахме през 2005 г., още преди темата за екология да бъде актуална. Първата машина отиде в Тел Авив, за да теглят градските трамваи.

  Оттогава досега, през тези 20 години, колко локомотива са произведени и къде са отишли?

     Нашите акумулаторни локомотиви работят на 5 континента в множество държави. По- интересните са Китай, Австралия, Австрия, Египет, Турция, в цяла Европа... имаме продаден локомотив на остров Тасмания.. Със сигурност броят им е над 100.

 Със сигурност има клиенти, които след като са се запозвали с възможностите на локомотива, повтарят?

  Да, това е най-важното да нас. Така че вече е въпрос на възможности да им ги доставим. В момента имаме поръчки за три години напред.

    Това е така, защото, без да звучи като самохвалство, ние сме най-добри в това, което правим. Защото правим най-доброто, което очакват нашите клиенти. Разбира се, във всеки нов локомотив се въвеждат иновации. Това е и една от причините, да не може да имаме конкуренция. Затова продаваме успешно и в Китай, и в Турция.

   А кога беше продаден първия акумулаторен локомотив в България, сигурно по-късно от първия произведен?

 Трябва да отбележа, че нашето дружество е главен ползвател на акумулаторните локомотиви, които произвеждаме. А колкото до първия български клиент... добър въпрос... Това трябва да е БМФ порт Бургас.

 Колко време трябваше на първия български клиент да се появи, след производството на първия електрически локомотив?

   Може би 10 години.... но ние не се оплакваме от този факт. Ето, Франция е най-големият ни пазар. За френските железници TGV – едни от най-известните високоскоростни железници в Европа, произвеждаме в момента 15 локомотива, с тях имаме рамков договор.

   Интересно... Това бе една от дейностите, които Експрес сервиз извършва, и то успешно. Другата е средни и основни ремонти на дизелови и електрически локомотиви. Какво е развитието в тази дейност?

Да, ние сме единственият локомотивен завод в България и имаме много технологии за ремонт на всякакви локомотиви. Всички частни превозвачи в България са ни клиенти-  Булмаркет, DB cargo и други.

 Трябва да поясня, че ние не сме единствена структура за ремонт на локомотиви. Но всички останали са доста назад технологично, докато ние сме стъпили на 160- годишна история, традиции и новаторство. Ние не спираме всичко това да го развиваме. На всички 17 частни превозвача у нас локомотивите им се ремонтират при нас.

  Тогава неизбежно е да не споменем и Анастас Колев, който е вдъхновител на това успешно развитие.ев?

    Да, категорично, той е вдъхновителят и основоположникът на дейността на компанията.

  Да погледнем на състоянието на ж.п. инфраструктурата и транспорта у нас. Много се говори много време как ще се развият и ще усетим екологичното му предимство. Забелязвате ли нещо подобно да се случва?  

  България имаше голям шанс по Плана за възстановяване и устойчивост да направи сериозни инвестиции в тази посока. Вероятно има желание, но остава да се видят възможностите, мотивацията, интелектът. И моралът да вземе превес. Тогава всичко ще се случи както трябва и съмзатова съм оптимист.

 

 

 

 

 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha