Вторник, 20 Май 2025

Доц. Андрей Александров: Стачката, която започна като протест и премина в гражданско неподчинение, беше политизирана

Доц. Андрей Александров:  Стачката, която започна като протест и премина в гражданско неподчинение, беше политизирана
Публикация   20 Май, 2025   /     akcent.bg   /     70

Какво казва законът - кога и как може да се обявяват протести в транспорта?

   „Гражданското неподчинение няма специална правна уредба. То е несъобразяване с някакви установени норми. Стачката е регламентирано средство за въздействие върху работодателя чрез натиск. Тя има своята законова уредба в Закона за уреждане на колективните трудови спорове. Това беше една стачка, която не протече по правилата, по които трябваше да протече според закона“.

Това каза в предаването „Лице в лице“ след централната емисия новини доц. Андрей Александров от Института за държавата и правото към БАН и преподавател в СУ.

   „Това, което видяхме през последните 6 дни са едни блокирани входове и изходи на депа, но ние не знаем всички служители, които трябвало да бъдат на работа, били ли са, имало ли е такива, на които е било попречено да изпълняват служебните си задължения. Ако е имало такива, които са отишли на работа, но са били възпрепятствани, то трябва да им бъде заплатено“, коментира още той.

   „Докато стачката не бъде обявена за незаконна, компетентен за което е Окръжният съд, тя се приема за законна. За стачка трябва да се вземе решение с повече от 50 на сто от персонала, да предупредим работодателя поне 7 дни предварително“, посочи още доц. Александров.

   „Протестиращите трябва да насочат претенциите си към техните работодатели – 4 транспортни дружества. По закон всеки работник, каквито претенции има, следва да ги насочи към работодателя си“, каза още доц. Александров.

Първо, трябва да вземем решение с повече от 50 на 100 от списъчният състав на персонала, а след това да предупредим работодателя най-малко седем дни предварително и да убедим в така наречените минимални дейности, които предвижда законът, включително в транспортния сектор. Така че, ако тяхната стачка бе предвидена, трябваше да се обезпечи едно минимално ниво на транспортно обслужване на населението. Тоест, да се движат автобуси, отговори доц. Александров.

     Той разкри още, че по закон искането за увеличение на заплатите, за което са настоявали транспортните служители, е трябвало да бъде адресирано към техния работодател - четирите транспортни дружества. Нещо, което в последните дни не се получи и е редно да бъде отчетено като грешка на стачкуващите, тъй като от това, което чувахме, претенциите им за повече пари бяха насочени към кмета Васил Терзиев, някои общински съветници и правителството.

   Според доц. Андрей Александров въпросната стачка, която започна като протест и премина в гражданско неподчинение, е била политизирана.

 

 


 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha